woensdag 14 juni 2017

Pensioen alle Nederlanders online en toegankelijk wereldwijd!

AMSTERDAM - De pensioenoverzichten van alle Nederlanders staan nu online. Op de nieuwe website is te vinden wat Nederlanders aan pensioen hebben opgebouwd naast hun AOW en bij welke pensioenuitvoerder (pensioenfonds of -verzekeraar) dit geld zit.

Ook wat nabestaanden krijgen bij overlijden is inzichtelijk gemaakt. Alleen wat mensen zelf voor hun oude dag hebben geregeld is niet te vinden op de website.  Verwacht wordt dat veel Nederlanders 'verloren  en vergeten pensioen' via deze site terugvinden.

DigiD
De pensioengegevens zijn goed beveiligd en alleen toegankelijk met DigiD. Nederlanders in het buitenland kunnen nu op steeds meer plekken rechtstreeks DigiD aanvragen, zoals de paspoortbalie op Schiphol. Wanneer iemand AOW ontvangt kan DigiD ook via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) aangevraagd worden.

De pensioenoverzichten vindt u op de website Mijnpensioenoverzicht.nl, dat wordt beheerd door Stichting Pensioenregister. Deze stichting is opgericht door de Sociale Verzekeringsbank en alle Nederlandse pensioenuitvoerders.

Vergeten pensioen
Ouderen in het buitenland laten massaal pensioen liggen. Het gaat dan vaak om mensen die een paar jaar pensioen hebben opgebouwd en naar het buitenland zijn vertrokken. Pensioenfondsen benadrukken dat ook nabestaanden rechten hebben. De partner van een overleden rechthebbende heeft zelf recht op nabestaandenpensioen. Naast het online pensioenoverzicht zijn er nog andere manieren waarmee u uw pensioenrechten checken kunt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Help de redactie van deNederlandseVereniging.nl u informeren. Abonneer u op de nieuwsbrief!

Wat zijn uw ervaringen?