dinsdag 6 september 2016

Ons Oranje! Vijf spelers eerder tegen Zweden

Vijf spelers eerder tegen Zweden
De ploeg van bondscoach Danny Blind kan zich voorafgaande aan de belangrijke wedstrijd van dinsdag vasthouden aan een interland tegen de Zweden die afgelopen zondag exact 42 jaar geleden werd gespeeld. Op 4 september 1974 eindigde het vriendschappelijke duel in het Råsunda-stadion in Solna in 1-5. Nederland speelt ook dinsdag in Solna, een voorstad van hoofdstad Stockholm, maar dan in de nieuw gebouwde Friends Arena. Kort na WK Het was kort na het WK in West-Duitsland, en Oranje wist, voor 45.000 toeschouwers, bij rust al een voorsprong van 0-3 te nemen door goals van Johan Cruijff, Arie Haan en Johan Neeskens. In de tweede helft kwam de thuisploeg nog wel even terug, maar wederom Neeskens en Rob Rensenbrink zorgden voor de ruime overwinning voor de bezoekers. Olympische Spelen Ook de eerste twee interlands die het Nederlands elftal in de geschiedenis speelde tegen ‘Blågult’, ofwel Blauw-Geel (de kleuren van de vlag en de nationale ploeg) wist het team te winnen. Op de Olympische Spelen in 1908, in Londen, zegevierde Oranje twee maal: eenmaal met 2-0, en eenmaal met 5-3. De laatste twee maal dat beide ploegen elkaar troffen, was in 2010 en 2011, in het kwalificatietoernooi voor het EK van 2012 in Oekraïne en Polen. Thuis wist Oranje met 4-1 te winnen - dankzij goals van Klaas Jan Huntelaar en Ibrahim Afellay, die beiden twee maal doel troffen. Uit scoorden Huntelaar en Dirk Kuyt, maar toch wisten de Zweden met 3-2 te winnen. Beide landen wisten zich voor dat EK in het oosten van Europa te plaatsen. Nederland als groepswinnaar, Zweden als beste nummer 2. Beide landen haalden overigens de knock-outfase niet. Huidige selectie Vijf spelers in de huidige selectie van het Nederlands elftal die in die cyclus tegen de Scandinavische tegenstander speelden, zitten nu nog steeds bij de spelersgroep van Oranje, voor de komende belangrijke eerste kwalificatiewedstrijd om het WK in Rusland van 2018 te bereiken. Jeffrey Bruma, Kevin Strootman, Luuk de Jong, Maarten Stekelenburg en Wesley Sneijder zijn ook nu, maar dan door bondscoach Danny Blind, opgeroepen voor het duel in Zweden. In een WK-kwalificatiegroep kwamen Nederland en Zweden elkaar nooit eerder tegen.

VIDEO: Oranje klaar voor Zweden
Oranje bereidt zich in Solna voor op de wedstrijd tegen Zweden, van dinsdagavond. Met een ontspannen maar scherpe training op maandag lijken de spelers klaar voor de strijd tegen de Scandinaviërs.

VIDEO: 'Echt team aan het worden'
Wesley Sneijder is ervan doordrongen hoe belangrijk de eerste WK-kwalificatiewedstrijd tegen Zweden dinsdagavond is. De routinier van het Nederlands elftal beseft namelijk dat er een eerste stap kan worden gezet naar het eindtoernooi. En dat, probeert de routinier de jonge spelers in te prenten, is het mooiste wat er is. ,,We hebben kwalitatief gezien misschien niet de beste ploeg van de laatste jaren, maar dat hoeft ook niet. We moeten zorgen dat we een team zijn. Dat worden we ook steeds meer, en dat is zeer positief."