dinsdag 11 oktober 2016

Ons Oranje! Pröpper debuteert in basis Oranje

Pröpper debuteert in basis Oranje
Davy Pröpper start tegen Frankrijk voor het eerst in het basiselftal van Oranje. Bondscoach Danny Blind kiest voor de PSV’er in plaats van de geblesseerde Wesley Sneijder. Verder kiest Blind voor dezelfde spelers als afgelopen vrijdag tegen Wit-Rusland. Ajacied Davy Klaassen zal de rol van verkapte linksbuiten invullen, net zoals hij dat tegen Wit-Rusland deed in de tweede helft. Opstelling Stekelenburg; Karsdorp, Bruma, Van Dijk, Blind; Pröpper, Strootman, Wijnaldum; Promes, Janssen, Klaassen.

Goed gespeeld, nul punten: 0-1
Goed spelen, maar toch met een kater achterblijven. Het Nederlands elftal kan terugkijken op een prima wedstrijd tegen Frankrijk, maar verloor maandagavond in Amsterdam wel de derde WK-kwalificatiewedstrijd: 0-1.   Frankrijk werd bij de start van het WK-kwalificatietoernooi gezien als dé absolute favoriet in Groep A. Behorend tot de top van de wereld, de nummer 4 op de FIFA-ranking. Niet voor niets speelde het afgelopen zomer nog de EK-finale in eigen land. Het opereerde met de Atletico Madrid-tandem Griezmann-Gameiro in de aanval en met voetbalreuzen als Pogba, Sissoko en Matuidi op het middenveld.  Al snel incasseerde Oranje een fikse tegenvaller, want binnen een kwartier raakte het Nederlands elftal Quincy Promes kwijt. De smaakmaker tegen Wit-Rusland – afgelopen vrijdag nog goed voor twee treffers – moest het strijdtoneel al snel verlaten met een enkelblessure. Vervanger Memphis nam de plaats over van Davy Klaassen, die op zijn beurt naar de rechterkant verhuisde. Les Bleus opende sterk en dwong Oranje vooral tot tegenhouden. Maar zo nu en dan verscheen Oranje wel degelijk voor de Franse doelman Hugo Lloris. Bijvoorbeeld toen Virgil van Dijk een teenlengte tekort kwam om de bal goed te raken.  Een mokerslag. Zo zou je de 0-1 kunnen noemen. Zomaar was hij er, na een half uur. Balverlies van Jeffrey Bruma leidde onbedoeld een Franse aanval in en enkele seconden later lag de zwabberende kanonskogel van de voet van Paul Pogba achter de weifelende Maarten Stekelenburg. De man van 105 miljoen – de duurste voetballer ter wereld – bracht de Fransen aan de leiding. Hoewel het vooral zaak was de achterstand voor rust niet op te laten lopen, dacht Nederland recht te hebben op een strafschop. Laurent Koscielny kreeg de bal bij een sliding inderdaad duidelijk tegen de hand, maar scheidsrechter Skomina vond het niet voldoende voor een strafschop. Een besluit dat leidde tot boze reacties bij Oranje, dat niet voor het eerst deze kwalificatie benadeeld werd door de arbitrage.  Net als in het eerste bedrijf bleef de wedstrijd iedere seconde boeiend. Stekelenburg revancheerde zich sterk door zowel Gameiro (één-op-één) als Pogba (harde kopbal) van het scoren af te houden. En Nederland? Dat kwam zo nu met het overwegend jonge team gevaarlijk voor het Franse doel. Vooral Rick Karsdorp stoomde in zijn tweede interland een aantal keer goed op en bracht onder meer Memphis in stelling. Met Bas Dost als extra spits probeerde bondscoach Danny Blind een remise te forceren. De Franse verdediging bleef vrij eenvoudig op de been en weigerde zelf door slordige counters de genadeklap uit te delen. Dé kans in de slotfase kwam op naam van Memphis. De goed spelende invaller volleerde een rebound van dichtbij in, maar Lloris kon redding brengen. Het Nederlands elftal kan terugkijken op een prima wedstrijd, heeft gedaan wat het kon, maar verliet een sfeervolle ArenA wel met een chagrijnig gevoel: 0-1. Nederland-Frankrijk 0-1 (0-1) Scoreverloop: 31. Pogba 0-1. Scheidsrechter: Skomina. Gele kaart: Pröpper, Strootman (Nederland), Pogba (Frankrijk). Opstelling Nederland: Stekelenburg; Karsdorp, Van Dijk, Bruma, Blind, Strootman, Pröpper (84. Willems), Wijnaldum (62. Dost), Klaassen, Janssen, Promes (16. Memphis).

Blind: 'Hadden punt verdiend'
Bondscoach Danny Blind had het Nederlands elftal een goede wedstrijd zien spelen, maar stond na 90 minuten tegen Frankrijk wel met lege handen. ‘’We hadden een punt verdiend.’’  ‘’We waren in de eerste helft te slordig in balbezit’’, zei Blind tegen de NOS. ‘’Maar we kregen evengoed wel wat kansen en we hadden denk ik een strafschop moeten krijgen na een handsbal. Dat geluk hadden we in Zweden niet en nu opnieuw niet. We hebben goed gespeeld en hadden een punt verdiend. Maar helaas kunnen we het niet afmaken. Dat is ook een kwaliteit.’’ 'Moet hem hebben' Doelman Maarten Stekelenburg baalde na afloop. Vooral van de tegentreffer die van de voet van Paul Pogba kwam. ‘’Ik moet hem hebben, klaar.’’ In de tweede helft voorkwam hij met een paar puike reddingen een grotere achterstand. ‘’We verliezen met 1-0, dus daar hebben we niets aan.’’ Aanvoerder Kevin Strootman: ‘’We hebben weinig kansen weggegeven, maar missen net de scherpte om het Frankrijk echt lastig te maken. Net dat beetje finesse. Aanvallend kwam het steeds net niet goed uit.’’ Eerste plaats Oranje kijkt door de nederlaag tegen een achterstand aan van drie punten. Slechts de eerste plaats geeft recht op directe plaatsing voor het WK. ‘’Wij kijken van wedstrijd tot wedstrijd. We willen ons kwalificeren voor het WK, hoe dat gebeurt maakt mij niet uit.’’