maandag 10 oktober 2016

Ons Oranje! Sneijder niet tegen Frankrijk

Sneijder niet tegen Frankrijk
Wesley Sneijder zal maandag niet van de partij zijn in het WK-kwalificatieduel met Frankrijk. De aanvoerder van Oranje ondervindt te veel hinder van een hamstringblessure die hij een week geleden in een competitiewedstrijd van zijn club Galatasaray opliep. Sneijder stond vrijdag wel aan de aftrap van de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Wit-Rusland (4-1), maar moest zich in de rust laten vervangen door Davy Pröpper. Na afloop gaf bondscoach Danny Blind al aan dat het meespelen van Sneijder tegen de Fransen hoogst onzeker was. Zondag bevestigde de bondscoach op een persconferentie dat hij defintief een streep door de naam van de routinier moet zetten. Vorm en Vilhena Eerder in het weekeinde haakte ook doelman Jasper Cillessen geblesseerd af. Hij liep op de training een enkelkwetsuur op. Als vervangers hebben doelman Michel Vorm en middenvelder Tonny Vilhena zich inmiddels al bij de selectie aangesloten. Oranje speelt maandag om 20.45 uur in de Amsterdam ArenA tegen Frankrijk. Beide landen hebben vier punten vergaard uit de eerste twee kwalificatieduels.

Blind roept Jens Toornstra op
Bondscoach Danny Blind heeft zondag tweevoudig international Jens Toornstra toegevoegd aan de spelersgroep van het Nederlands elftal. Het oproepen van de Feyenoorder houdt verband met bovenbeenklachten van Luciano Narsingh. De PSV-speler is maandag niet inzetbaar tegen Frankrijk. Met het vertrek van de geblesseerde Narsingh en Sneijder uit het trainingskamp en de komst van Toornstra, bestaat de selectie uit 23 spelers. Oranje speelt tegen Frankrijk. De WK-kwalificatiewedstrijd in de Amsterdam ArenA begint om 20.45 uur.

Licht voordeel Oranje tegen Fransen
Het Nederlands elftal ontmoette Frankrijk, maandagavond de tegenstander in Amsterdam in de WK-kwalificatiereeks, 24 maal eerder. Beide landen wonnen tien maal, vier maal werd het gelijk. Het doelsaldo is wel in het voordeel van Oranje: 53 tegenover 40. Nederland en Frankrijk troffen elkaar voor het eerst op 10 mei 1908, in Rotterdam. Oranje was dat duel veel te sterk voor de tegenstander. Het werd 4-1, door treffers van Edu Snethlage (2), Jan Thomée en Jan Akkersdijk. De twee duels daarna won het Nederlands elftal overigens nog veel ruimer. Op 13 november 1921 kregen de Fransen in eigen huis al een behoorlijke oorwassing (0-5), maar op 2 april 1923 was het helemaal prijsschieten: 8-0. Dat was ook de grootste overwinning die Oranje ooit haalde op de ‘Haantjes’. EK-kraker Zulke uitslagen zijn daarna niet meer voorgekomen. Twee maal was er wel nog een kraker op het EK. In 1996, toen het eindtoernooi werd gespeeld in Engeland, hielden de teams van de bondscoaches Guus Hiddink en Aime Jacquet elkaar in evenwicht: 0-0. Vier jaar later trof Nederland ‘Les Blues’ opnieuw op het Europees kampioenschap, dat uitgerekend bij de komende opponent werd gespeeld. Nederland – onder leiding van bondscoach Frank Rijkaard – wist de gastheren met 3-2 te verslaan, dankzij doelpunten van Patrick Kluivert, Frank de Boer en Boudewijn Zenden. De laatste ontmoeting eindigde in een overwinning voor de Fransen. In Amsterdam, waar ook maandagavond wordt afgetrapt, versloegen de bezoekers het team van Danny Blind vriendschappelijk met 2-3. Luuk de Jong en Ibrahim Afellay waren de Hollandse doelpuntenmakers.