zaterdag 12 november 2016

Ons Oranje! Engelse arbiter in Luxemburg

Engelse arbiter in Luxemburg
Het WK-kwalificatieduel tussen Luxemburg en Nederland staat zondag onder leiding van een arbitraal team uit Engeland. Anthony Taylor is door UEFA aangesteld als scheidsrechter. Hij wordt de zijlijnen geassisteerd door zijn landgenoten Stephen Child en Gary Beswick. Vierde official is Robert Madley, eveneens uit Engeland. Taylor floot nooit eerder een interland van het Nederlands elftal. De 38-jarige leidsman uit Manchester is wel bekend bij andere Nederlandse teams. Zo leidde hij vorig jaar het groepsduel Nederland-Duitsland (0-1) op het EK onder 19 in Griekenland. In datzelfde toernooi floot hij ook de finale. Drie maanden geleden was Taylor arbiter bij het duel tussen PAOK Saloniki en Ajax (0-1), in de derde voorronde van de Champions League. Taylor is sinds 2013 internationaal scheidsrechter en fluit sinds 2010 in de Engelse Premier League. Oranje in officieel uittenue Het Nederlands elftal speelt zondag in Luxemburg in het officiële geheel nassaublauwe uittenue. Het gastland treedt in het Stade Josy Barthel aan in een wit shirt met blauwe balk, witte broek en dito kousen.

Brenet ging door en door...
Hoe mooier had het nog kunnen zijn? Joshua Brenet debuteerde woensdag in de burenstrijd met België (1-1) als invaller voor het Nederlands elftal. Een moment om ontzettend trots op te zijn. Maar de rechtsback had in de 74e minuut van de Derby der Lage Landen ook nog eens een wervelende actie in huis. Vanaf de middenlijn stoomde de PSV'er met bal op richting het Belgische doel. Hij maakte grote passen, passeerde enkele Rode Duivels en kwam in kansrijke positie. En toen? Brenet vertelt er in de video zelf over.

Mathijsen scoorde tegen Luxemburg
Wat deed u op 30 oktober 1963? Grote kans dat de herinnering aan die dag is vervaagd. En alle mensen jonger dan 63 jaar hebben het niet eens kunnen beleven. Maar die najaarsavond in 1963 is wel degelijk een opmerkelijk punt in de tijdlijn van het Nederlands elftal. Die avond verloor Oranje namelijk van Luxemburg. Een EK-kwalificatiewedstrijd nog wel. Die plaatsingsreeks verliep destijds via het knock-out systeem, met een thuis- en een uitwedstrijd. Nadat Nederland in de voorronde te sterk bleek voor Zwitserland, was Luxemburg de tegenstander in de eerste ronde. Beide duels werden in Nederland gespeeld en beide keren ging het mis. Bekende namen De 'uitwedstrijd' in het uitpuilende Olympisch Stadion in Amsterdam liep al op een sof uit: 1-1. Oranje bracht bepaald geen koekenbakkerselftal op de been. In de basis stonden vijf Feyenoorders (Eddy Pieters Graafland, Guus Haak, Jan Klaassens, Henk Groot, Coen Moulijn) en drie Ajacieden (Piet Ouderland, Ton Pronk, Sjaak Swart). Daan Schrijvers (DWS), Klaas Nuninga (GVAV) en Tonny van de Linden (DOS) completeerden het elftal. Anderhalve maand later werd de kater nog groter. De 45.000 toeschouwers in de Kuip maakten zich op voor een mooie avond, maar het Oranje van bondscoach Elek Schwartz liet het lelijk afweten. De treffer van Feyenoorder Piet Kruiver leverde niets op. Camille Dimmer scoorde tweemaal en schoot Luxemburg naar de volgende ronde: 1-2. Grote cijfers Zo bont als in 1963 maakte het Nederlands elftal het daarna nooit meer. Alle acht ontmoetingen die volgden werden gewonnen. Vaak met grote cijfers, hoewel de laatste twee interlands - in de kwalificatiereeks voor het EK 2008 - beide slechts met 1-0 werden gewonnen. Joris Mathijsen kan daar over meepraten. De 84-voudig international maakte tien jaar geleden in de uitwedstrijd de winnende treffer. "Scoor je eens een keer, is het zo'n slechte wedstrijd", kijkt de Brabander terug op de interland in het Stade Jose Barthel. "Zelfs doelman Edwin van der Sar moest in de slotfase tijdrekken. Hopelijk doen de jongens het nu beter."