donderdag 10 november 2016

Ons Oranje! Nationaal trauma, maar Aad juicht

Nationaal trauma, maar Aad juicht
Je hebt de bal op de paal van Rob Rensenbrink, de teen van Iker Casillas en het doelpunt van Georges Grün. Nederland liep op 20 november 1985 een nationaal voetbaltrauma op. Niet het Nederlands elftal, maar België plaatste zich voor het WK in Mexico. Tot verdriet van alle Hollanders, behalve Aad de Mos. Nederland en België worden veroordeeld tot het spelen van play-offs. De winnaar van het tweeluik plaatst zich voor het WK 1986, dat in Mexcio wordt gehouden. Oranje verliest de uitwedstrijd met 1-0 en in De Kuip moet deze achterstand worden omgebogen. Eén van de toeschouwers die avond is Aad de Mos. Hij is eerder dat jaar ontslagen als trainer van Ajax, maar heeft in het geheim al een voorcontract ondertekend bij KV Mechelen, waar hij het seizoen erop aan de slag gaat. "In dat contract hadden we afgesproken dat ik naar het WK in Mexico zou gaan als België zich zou kwalificeren. Het bestuur had grote plannen en wilde dat we enkele Belgische internationals zouden vastleggen.'' Op koers Lange tijd ligt het Oranje van Leo Beenhakker op koers voor Mexico. De 1-0 nederlaag wordt weggepoetst door doelpunten van Peter Houtman en Rob de Wit. De koffers kunnen worden gepakt als de stand zo blijft. Maar vijf minuten voor tijd kopt invaller Georges Grün raak. Niet Oranje, maar België gaat naar het WK. Na 1982 en 1984 wéér geen eindronde voor Nederland. Het land heeft er een voetbaltrauma bij, maar Aad de Mos heeft daar weinig last van. "Bij het doelpunt van Grün sprong ik omhoog. Als enige. Mijn vrouw trok mij naar beneden. Jammer voor Oranje natuurlijk, maar ik had een mooie trip naar Mexico te pakken.''

Schaars in basis Oranje
Stijn Schaars staat vanavond in de basisopstelling van Oranje tijdens de oefeninterland tegen België. De laatste keer dat de middenvelder in de basis stond van Oranje, was bijna drie jaar geleden. Destijds, 19 november 2013, speelde Oranje een oefeninterland tegen Colombia. Rechtsachterin keert ook Joël Veltman terug bij Oranje, in vergelijking met de vorige interland tegen Frankrijk. Op het middenveld staat verder Davy Klaassen, die tegen Frankrijk nog voorin gepositioneerd stond. Op de positie van de geblesseerde Quincy Promes staat Jeremain Lens. 125 interlands Wesley Sneijder speelt zijn 125ste interland. De captain van Oranje start, net als in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Zweden, als verkapte linksbuiten. Sneijder is de tweede international die de grens van 125 interlands slecht, na doelman Edwin van der Sar. Opstelling Nederland Stekelenburg; Veltman, Bruma, Van Dijk, Blind; Wijnaldum, Schaars, Klaassen; Lens, Janssen, Sneijder

Remise met de nodige schade: 1-1
Bijna twintig jaar geleden wist het Nederlands elftal voor het laatst een interland van België te winnen. Ook woensdagavond lukte dat niet. In een oefenduel die maar liefst drie blessuregevallen opleverde, werd het 1-1.  De ontmoeting in de Amsterdam ArenA was editie 126 van de Derby der Lage Landen. 'Slechts' een duel om de eer, maar wel één waarin veel prestige op het spel stond. De ijzersterke Belgen – met Mertens, De Bruyne, Hazard en Carrasco in de voorste linie en Lukaku nog op de bank – tegen het Oranje dat zoekt naar weer eens een aansprekend resultaat tegen een groot land. Perspectief Bovendien won Nederland in 1997 voor het laatst van België, dus de hoogste tijd voor weer eens een zege, zo was de gedachte vanuit Hollands perspectief. Arjen Robben ontbrak nog bij Oranje, hij sloot eerder op de dag aan bij de selectie en speelt zondag mogelijk wel in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Luxemburg. Ook Kevin Strootman – zondag geschorst en niet geheel fit – en Quincy Promes waren er niet bij in Amsterdam.  Verrassend was de basisplaats voor Stijn Schaars, die voor het eerst sinds maart 2014 het Oranjeshirt weer eens droeg. Lang kon hij niet genieten van zijn 25e interland, want binnen een kwartier moest de middenvelder van SC Heerenveen het veld verlaten met een kuitblessure. Strafschop Naast Schaars verscheen ook Jeremain Lens aan de aftrap. Jan Vertonghen vloerde zo'n zeven minuten voor rust diezelfde Lens, strafschop. Davy Klaassen zette Nederland vanaf elf meter op voorsprong. Hij nam de strafschop omdat ook spits Vincent Janssen ook al geblesseerd was uitgevallen. Na een uur maakte Lens (hamstring) het trio blessuregevallen compleet. Al met al voldoende kopzorgen voor bondscoach Blind. In een wedstrijd die maar niet wilde ontbranden, debuteerde Joshua Brenet bij de start van de tweede helft voor Oranje. In de laatste vijf minuten meldde ook mede-PSV'er Bart Ramselaar zich voor het eerst binnen de lijnen. Veel kansen België had het overwicht, echt in de problemen kwam Oranje de eerste 70 minuten niet. Via nieuwkomer Brenet had het nog de grootste mogelijkheid op 2-0, maar het schot ging net naast. Met de komst van Lukaku kreeg België plotseling veel kansen. Hij miste op een meter afstand voor open doel, schoot een keer voorlangs en kreeg een bal op zijn dijbeen.   Negen minuten voor tijd was het wel raak voor de Zuiderburen. Een schot van Carrasco werd zodanig van richting veranderd door Joel Veltman, dat Maarten Stekelenburg volstrekt kansloos was. België rook de overwinning, maar de vuisten van Stekelenburg voorkwamen een goal na een flits van Eden Hazard. Vertrouwen Opnieuw geen overwinning op de Belgen, maar wel een goed resultaat tegen de nummer 4 van de wereld. Het zal vertrouwen geven voor de wedstrijd tegen Luxemburg. Statistieken: Nederland-België 1-1 (1-0) Scoreverloop: 38. Klaassen (pen.) 1-0, 81. Carrasco 1-1. Gele kaart: Klaassen, Veltman (Nederland), Vertonghen (België). Opstelling Nederland: Stekelenburg; Veltman, Bruma, Van Dijk, Blind, Schaars (15. Clasie), Wijnaldum (88. Ramselaar), Klaassen (46. Brenet), Sneijder (75. Vilhena), Janssen (27. Dost), Lens (67. Memphis).