vrijdag 3 maart 2017

Dutch Connection Bordeaux op tv

INLEIDING

Beste leden en geïnteresseerden,

Voor u ligt de eerste editie van de nieuwsbrief van Dutch Connection Bordeaux. Omdat we jong zijn, onze stinkende best doen en gewoon omdat we het leuk vinden, hebben wij u deze nieuwsbrief toegemaild. In de toekomst zullen alleen onze leden deze nieuwsbrief vol met informatie over de (toekomstige) events, handige weetjes en natuurlijk het prikbord ontvangen. Als u nog géén lid bent, dan kunt u een inschrijfformulier aanvragen via onze website www.dcbdx.fr.

Wie zijn wij?
Wij zijn Nederlanders of Nederlands sprekende personen die sociaal, zakelijk of wetenschappelijk in de regio actief zijn. Wij zijn óók personen met een andere nationaliteit die in de Nederlandse cultuur zijn geïnteresseerd of die zakelijk actief zijn of willen worden in Nederland.

Ieder van ons heeft zo zijn of haar reden(en) om in deze mooie regio te wonen. Maar soms hebben we weleens de behoefte om in onze eigen taal te praten, om gezellig met andere Nederlanders samen te zijn of gewoon eens met Nederlanders samen te werken. Dutch Connection Bordeaux voorziet in deze behoefte. Wij ambiëren dan ook om zowel een sociale gezelligheidsvereniging als een business club te zijn.

Wij komen graag in contact met u. Misschien heeft u wel goede ideeën voor activiteiten, kent u prachtige onontdekte locaties, wilt u uw eigen droomlocatie ter beschikking stellen voor een activiteit, of wilt u zelf eens uw handen uit uw mouwen steken? Schroom dan niet om ons te mailen via info@dcbdx.fr.

Ik wens u, namens het gehele Bestuur (Charlie Maas, Katja Blok, Nynke Veldhoen, Anouk Kottman, Rogier van der Werf, Pauline Stappers , Marjolin Straus en Fleur Duffaut) veel leesplezier toe en ik kijk er naar uit u op de volgende activiteit (weer) te zien!

Willemijn Berenschot, Voorzitter DCBDX

17 maart
Maandelijkse Borrel, Café Brun

22 maart
Business Avond
Pitches met als doel creatie van
ondernemersnetwerk
Maison de l'Europe

21 april
Maandelijkse Borrel, Café Brun

30 april
Koningsdag

DOELSTELLINGEN CLUB

• Verspreiding en het behoud van de Nederlandse cultuur in zuidwest-Frankrijk;

• Versterking van culturele, vriendschappelijke, zakelijke, economische, wetenschapelijke en commerciële relaties tussen de leden;

• Delen van ervaringen, kennis en informatie op zowel sociaal als zakelijk gebied

• Ontwikkeling relaties tussen leden en externe partijen;

• Bundeling professionele kwaliteiten van de leden en deze optimaliseren in zuidwest-Frankrijk en daarbuiten;

• Aanspreekpunt zijn voor Nederlandse bedrijven en personen met een professionele ambitie in de regio zuidwest-Frankrijk.

VERSLAG NIEUWJAARSBORREL

Op donderdag 19 januari zette Machteld Mangnoesing, zangeres en gospellerares, spontaan het Wilhelmus in. De aanwezigen in hotel Ibis Bastide zongen, onder toeziend oog van de camera van TV7, uit volle borst mee. De aftrap van een nieuw seizoen voor Dutch Connection Bordeaux was een feit.

Onder het genot van een hapje en drankje heeft het Bestuur, aan de hand van een interactieve presentatie een laatste keer naar de activiteiten uit 2016 teruggekeken en de aanwezigen geïnformeerd over de agenda van de eerste helft van 2017.

Marjolijn Straus en Willemijn Berenschot bespraken de culturele en business events alsmede de doelstellingen van de Dutch Connection Bordeaux. Door middel van het vieren van Koningsdag bij fromagerie Beauséjour in Gironde sur Dropt, de wijnproeverij bij Chateau Vieux Chevrol in Néac en het Sinterklaasfeest bij Chateau Julie in Virsac heeft de Club in 2016 gezonde gezelligheid gecombineerd met de verspreiding en het behoud van een stukje Nederlandse cultuur in zuidwest-Frankrijk. Met deelname aan het MKB event in Cultureel instituut Bernard Magrez en de organisatie van een workshop "elevator pitch" met zakelijke speeddate en de presentatie van Nederland en Dutch Connection Bordeaux aan de Europese leden van Maison de l'Europe, heeft ook de business club een begin gemaakt met de ontwikkeling van een netwerk tussen de leden onderling en externe partijen.

Pauline Stappers legde vervolgens de rol van de Commissie Externe Relaties uit, diens activiteiten en het belang daarvan: lidmaatschap van Maison de l'Europe, de reportage van TV7, de blogs fransemarkt.nl en vanfransebodem.nl,contacten met ander (business) clubs in Lyon en Parijs en de Fédération des Associations Néerlandaises en France. Daarna sprak Nynke Veldhoen over de communicatiestrategie van Dutch Connection Bordeaux, waaronder de lancering van de website, de aanwezigheid op social media en de mailings. Anouk Kottman gaf vervolgens een overzicht van de financiën en de inhoud van het lidmaatschap.Tot slot werd de agenda van 2017 gepresenteerd, vol met culturele, business en sociale events.

Na afloop van de presentatie was er voldoende gelegenheid om oude contacten te laten herleven en om ook nieuwe mensen te leren kennen. Met een opkomst van bijna 40 man en vrouw is het Bestuur dan ook trots dat de eerste nieuwjaarsborrel direct een groot succes was.

BUSINESS CLUB

Naast de culturele en sociale gezelligheid willen we ook ons business netwerk goed in kaart brengen. Bent u een zelfstandige of wilt u gewoon graag netwerken, stuur dan een foto van uw businesskaartje op! Uw businessgegevens worden opgeslagen en als we een leuk event hebben of iemand zoekt uw expertise dan nemen wij contact met uw op. Uiteraard werkt dit ook als u zelf iemand zoekt.

DUTCH CONNECTION BORDEAUX OP TV7

Vanaf woensdag 19 juli komt TV7 met een 13 minuten durende 'kaleidoscope' over Nederlanders in Aquitaine en geeft TV7 ook aandacht aan onze club en onze activiteiten in de regio.

Het word een week lang uitgezonden op de volgende tijden:

• Woensdag 19/07 om 18.45 uur en 21.45 uur

• Donderdag 20/07 om 7.10 uur en 13.10 uur

• Vrijdag 21/07 om 6.10 uur en 14.10

• Zaterdag 22/07 om 8.10 uur en 12.10 uur

• Zondag 23/07 om 11.10 uur en 17.10 uur

• Maandag 24/07 om 8.10 uur en 12.10 uur

• Dinsdag 2/07 om 20.00 uur en 23.00 uur

Daarnaast is het ook te bekijken op de website www.tv7.com

Mailing address: Dutch Connection Bordeaux (DCBDX), 25, Rue Lefol, Bordeaux, Gironde, 33800, FR