dinsdag 14 maart 2017

KB: deNederlandseVereniging.nl behoort tot Digitaal Erfgoed

De Koninklijke Bibliotheek (KB) in Den Haag archiveert per 10 maart 2017 de website deNederlandseVereniging.nl omdat “het een representatief beeld geeft van de Nederlandse cultuur, geschiedenis en samenleving op het internet”.

Als nationale bibliotheek is de Koninklijke Bibliotheek wettelijk verantwoordelijk voor het verzamelen, beschrijven en bewaren van in Nederland verschenen publicaties, al of niet elektronisch. Het is dan ook haar taak om ook websites duurzaam te bewaren en raadpleegbaar te houden voor toekomstige generaties en ze te behoeden voor verlies door bijvoorbeeld technologische veroudering.

De website deNederlandseVereniging.nl wordt daarom door de Koninklijke Bibliotheek bewaard voor de lange termijn, zodat het beschikbaar blijft voor toekomstig onderzoek. Het wordt voor het eerst toegevoegd aan het webarchief van de nationale bibliotheek op 10 maart 2017. De archiefversies kunnen bekeken worden in het gebouw van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en komen online beschikbaar wanneer dit juridisch mogelijk is.

De website ‘De Nederlandse Vereniging’ brengt nieuws van en voor Nederlanders in het buitenland. Van zowel Nederlandse Expats als Nederlandse Emigranten. Het is een uitgave van de Digitale Herrieschopper en bestaat al sinds 2010. ‘De Nederlandse Vereniging’ kan gevolgd worden via facebook, twitter, en de nieuwsbrief.

“Websites bevatten vaak waardevolle informatie die niet analoog verschijnt en die ten gevolge van de grote 'omloopsnelheid' het risico loopt voorgoed verloren te gaan. Dat websites als 'digitaal erfgoed' het behouden waard zijn, is internationaal erkend in het Unesco Charter on the Preservation of the Digital Heritage uit 2003. Het signaleert dat digitaal erfgoed verloren dreigt te gaan en dat het bewaren daarvan voor gebruik door de huidige en toekomstige generatie onderzoekers zeer urgent is”, zo schrijft de Koninklijke Bibliotheek in een e-mail aan de redactie.