woensdag 22 maart 2017

Ons Oranje! Oranje realiseert Sporttuin in Prinses Máxima Centrum

Oranje realiseert Sporttuin in Prinses Máxima Centrum
Het Nederlands elftal en het Prinses Máxima Centrum in Utrecht zijn sinds vandaag, dinsdag 21 maart, op een bijzondere manier aan elkaar verbonden. De Oranje-internationals laten op hun kosten in het centrum voor kinderoncologie een binnentuin aanleggen. Hier kunnen de kinderen verder werken aan hun genezing en met elkaar spelen en sporten. Het Prinses Máxima Centrum, dat volgend voorjaar de deuren van het nieuwe gebouw opent, is dan het grootste zorg- en researchcentrum voor kinderen met kanker in Europa. Steentje bijdragen Wij hebben gekeken hoe wij als spelers iets aan het centrum konden toevoegen Aanvoerder Wesley Sneijder zegt namens de spelersgroep en Danny Blind er trots op te zijn dat Oranje een steentje kan bijdragen. "Het Prinses Máxima Centrum doet er alles aan om kinderen met kanker de grootste kans op genezing te bieden. En dat op zo'n manier dat ze zo min mogelijk bijwerkingen tijdens en na de behandeling hebben." "Wij hebben gekeken hoe wij als spelers iets aan het centrum konden toevoegen", vervolgt hij. "Dat werd de Sporttuin. Beweging, buitenlucht en met elkaar spelen en sporten zijn namelijk erg belangrijk. En dat is niet iets dat wíj verzinnen. De professionals van het Prinses Máxima Centrum hebben ons verteld dat dit de weerbaarheid van de kinderen vergroot en dat ze sneller herstellen van de zware behandelingen." Wedstrijdvaan Omdat het nieuwe gebouw van het Prinses Máxima Centrum - én daarmee de Sporttuin - pas in mei 2018 wordt geopend, overhandigde aanvoerder Sneijder symbolisch een 'wedstrijdvaan' en een levensgrote foto van het Nederlands elftal aan Joël, J'shaino, Kenney, Mick, Puk en Saskia die onder behandeling zijn voor kinderkanker. Ook kregen zij nog een zak met getekende ballen mee voor (toekomstige) patiënten van het Prinses Máxima Centrum. Het is geweldig dat de voetballers aandacht hebben voor ons centrum Diana Monissen, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Prinses Máxima Centrum: "We zijn trots en blij dat het Nederlands elftal kinderen met kanker op deze manier ondersteunt. Het is geweldig dat de voetballers aandacht hebben voor ons centrum, dat net als hun team een Oranje tintje heeft. En zoals zij topsport bedrijven, willen wij topzorg verlenen. De Sporttuin is een van de unieke facetten van ons centrum. We kunnen niet wachten die volgend jaar samen in gebruik te nemen." Het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie Het Prinses Máxima Centrum, een initiatief van ouders van patiënten en kinderoncologen, heeft als missie de overlevingskans en de kwaliteit van leven van kinderen met kanker te vergroten. Nog steeds overlijdt in Nederland één op de vier kinderen met kanker aan deze ziekte. Dat moet en kan beter. Daarom komt in het Prinses Máxima Centrum alle kinderoncologische zorg én alle research samen op één locatie. Die bundeling van kennis en expertise van zowel zorg als research is nodig om meer kinderen met kanker te genezen. Het Prinses Máxima Centrum wil ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. Er zijn al vijftien onderzoeksgroepen die research uitvoeren en het Prinses Máxima Centrum verleende in 2016 zorg aan tweehonderd kinderen met kanker. Het geheel nieuwe gebouw van het centrum , dat tegenover het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht ligt, wordt volgend voorjaar in gebruik genomen. . Oranje-internationals midden in de maatschappij De spelers van het Nederlands elftal zijn zich ervan bewust dat het voor kinderen niet altijd vanzelfsprekend is dat zij opgroeien met voetbal en/of andere sporten. De internationals weten als geen ander wat sport je kan brengen en wat je ervan opsteekt. Iets voor elkaar overhebben, samen naar iets toe werken, wederzijds respect, elkaar helpen en samen iets bereiken. We zijn trots en blij dat het Nederlands elftal kinderen met kanker op deze manier ondersteunt Door het steunen van bijzondere projecten willen de spelers op maatschappelijk gebied hun steentje bijdragen. De samenwerking met het Prinses Máxima Centrum is hiervan het recentste voorbeeld. De eerste initiatieven op dit gebied dateren echter al van bijna twintig jaar geleden. In 1998 werd mede op instigatie van de spelers van het Nederlands elftal de Stichting Spieren voor Spieren opgericht, met als doel het werven van gelden voor baanbrekend onderzoek naar spierziekten bij kinderen. Cruyff Court Oranje Velden In de periode daarna - tussen 2004 en 2010 - lieten de internationals zogenaamde Cruyff Court Oranje Velden aanleggen. Bartiméus, het Zeister centrum voor mensen met een visuele beperking en de speelsteden Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven kregen zo'n veldje van de spelers cadeau. Tijdens het WK 2010 en het EK 2012 wilden de spelers iets terugdoen voor de lokale bevolking in Zuid-Afrika respectievelijk Polen. In de wijken Hillbrow in Johannesburg en Bronowice in Krakau kunnen de kinderen dankzij de Oranje-internationals nu veilig spelen op de moderne versie van het traditionele trapveldje. Verder steunen en ontwikkelen (ex-)internationals via hun eigen foundation maatschappelijke initiatieven en activiteiten voor kinderen.

Eerste training door de ogen van de debutanten
Alle ogen waren dinsdag bij de eerste training van het Nederlands elftal gericht op de twee debutanten. Maar ook Matthijs de Ligt en Wesley Hoedt zelf keken hun ogen uit. OnsOranje volgde de training dan ook door de ogen van de nieuwelingen. Duidelijk was dat de twee plezier hadden in hun eerste oefensessie met de andere spelers van Oranje, en dat ze moeiteloos aanhaakten bij het niveau. Of ze ook meteen aan spelen toekomen zaterdag in de uitwedstrijd tegen Bulgarije, dat weten we later deze week... — Matthijs de Ligt, geconcentreerd op het veld van Quick Boys.

Kleine pijntjes en kwaaltjes deren Oranje niet
Verschillende spelers van het Nederlands elftal kwamen de training van woensdag niet ongeschonden door. Oranje had te kampen met kleine pijntjes en kwaaltjes. Maar zorgen zijn er gelukkig niet om de blessures. Georginio Wijnaldum stapte eerder van het veld nadat hij een schoen tegen zijn hoofd kreeg, en Stefan de Vrij moest met een pijnlijke enkel ook voortijdig afhaken. Voor de zekerheid werd het gewricht meteen ingepakt. Kevin Strootman liet zich wegens een griepje helemaal niet zien, hij bleef op bed in hotel Huis ter Duin om uit te zieken, en zo fit te zijn als Nederland zaterdag aantreedt in en tegen Bulgarije. Robben traint volledig mee Jeremain Lens was vanwege trieste familie-omstandigheden nog in Suriname, maar hij keert donderdag weer terug. Arjen Robben trainde wel volledig mee. De aanvoerder van Oranje kampte met een lichte voetblessure, en sloot dinsdag pas aan bij de selectie. — Wesley Sneijder heeft het duidelijk naar zijn zin tijdens de training van Oranje. — Georginio Wijnaldum haakte eerder af nadat hij een schoen tegen zijn hoofd had gekregen. — Memphis Depay werkt zich in het zweet op het veld van Quick Boys. — Daley Blind en Davy Klaassen zijn tot elkaar veroordeeld in Noordwijk. — De bondscoach steekt zijn duim op, alsof hij wil benadrukken dat het goed gaat met Arjen Robben. — Debutant Wesley Hoedt concentreert zich ook volop tijdens zijn tweede training met Oranje.