zondag 26 maart 2017

Ons Oranje! Stefan de Vrij terug naar Italië

Stefan de Vrij terug naar Italië
Stefan de Vrij keert vandaag niet met de selectie van Oranje terug naar Nederland. De verdediger van Lazio Roma kampt met een scheenbeenblessure, waardoor hij zaterdag ook niet inzetbaar was in het WK-kwalificatieduel met Bulgarije. Oranje vliegt vanochtend terug naar Amsterdam om zich voor te bereiden op de oefenwedstrijd tegen Italië aanstaande dinsdag. De aftrap in de Amsterdam ArenA is 28 maart om 20.45 uur.

Wesley Sneijder: 'Ik verdedig de bondscoach'
Wesley Sneijder viel in de tweede helft in tegen Bulgarije. Het was zijn 127ste interland, maar ook de ervaren middenvelder van Galatasaray kon het tij niet keren. "De echte wil om te winnen was er niet." Hij heeft drie WK's gespeeld, werd een keer tweede en een keer derde. En het WK volgend jaar in Rusland zou het sluitstuk van een imposante carrière moeten worden. Maar die droom is plotseling ver weg na het onverwachte debacle in Sofia. Sneijder zoekt bij de NOS naar een verklaring. "Het klopt niet met de manier waarop we de afgelopen week hebben getraind, en dan beginnen we de wedstrijd op zo'n slechte manier." 'Zij zaten er bovenop' Ook na rust, als Sneijder in het veld is gekomen voor Wijnaldum lukt het niet om de wedstrijd in handen te krijgen. Nederland heeft wel de bal, maar creëert via Davy Klaassen slechts een kans. "De echte wil om te winnen, was er niet," zegt Sneijder. Bij de Bulgaren zag hij dat wel. "Zij zaten er vanaf het begin bovenop. Zo zie je meer dat het niet alleen om kwaliteit gaat, maar ook hoe je aan een wedstrijd begint." Als je kijkt hoeveel mutaties Oranje heeft moeten ondergaan, dan is dat lastig Waarom dat Nederland dan niet lukt. Ondanks al zijn ervaring heeft Sneijder het antwoord ook niet. Hij weigert de schuld bij de bondscoach te leggen. "Hier moet ik de bondscoach wel verdedigen. Als je kijkt hoeveel mutaties Oranje heeft moeten ondergaan, dan is dat lastig. Zelfs vlak voor de wedstrijd kreeg hij daar mee te maken." Ook Kevin Strootman kijkt vooral naar zichzelf. "Ik speelde slecht, maar wie niet. Alles wat ik nu zeg, is teveel. We moeten bij onszelf te rade gaan. Met deze bondscoach hebben we ook goede wedstrijden gespeeld." 'Stap voor mij, slecht voor ons' — Wesley Hoedt : ' Dit is een volgende stap in mijn loopbaan.' Twee spelers debuteerden op deze inktzwarte avond voor Oranje. Matthijs de Ligt startte in de basis, maar de jonge Ajax-verdediger ging bij beide Bulgaarse goals niet vrijuit. Bondscoach Danny Blind verving hem voor Wesley Hoedt.  De verdediger van Lazio Roma was de enige speler die een persoonlijk lichtpuntje kon halen uit de wedstrijd. "Ik ben blij dat ik mijn debuut heb gemaakt", zei de invaller. "Dit is een volgende stap in mijn loopbaan. Maar deze nederlaag is slecht voor ons. We hebben het niet goed gedaan."

VIDEO: Samenvatting Bulgarije - Nederland
Het Nederlands elftal verloor zaterdag op een inktzwarte avond met 2-0 van Bulgarije. Een pijnlijke nederlaag in Sofia, waardoor kwalificatie voor het WK in Rusland voor Oranje ver weg is. In de aanloop naar de wedstrijd kende bondscoach Danny Blind vooral defensieve zorgen. Het vaste centrale duo Bruma/VanDijk was geblesseerd. En op het laatste moment viel ook Stefan de Vrij af. Blind liet de pas 17-jarige Matthijs de Ligt debuteren met aan zijn zijde Bruno Martins Indi. Nachtmerrie De Bulgaren buitten de defensieve kwetsbaarheid van Oranje direct uit. Na twintig minuten stond het via twee goals van Spas Delev 2-0. Van een inhaalrace was daarna geen sprake. Nederland had de bal, maar creëerde slechts twee kansen. Dost en Klaassen misten.  Dragende spelers als Robben, Sneijder en Strootman hadden na afloop moeite om woorden te vinden voor het echec in Sofia. De beelden spraken voor zich. Robben: "Het was een nachtmerrie."