maandag 17 april 2017

Rijksoverheid: Koenders versterkt samenwerking met Kenia en bezoekt Zuid-Afrika

Koenders versterkt samenwerking met Kenia en bezoekt Zuid-Afrika
Minister Koenders van Buitenlandse Zaken heeft donderdag in de Keniaanse hoofdstad Nairobi een ontmoeting gehad met zijn ambtgenoot Amina Mohamed. Ze spraken over de komende verkiezingen in Kenia, opvang van vluchtelingen, voedselproblemen in de Hoorn van Afrika, de samenwerking tussen Kenia en Nederland op het gebied van gezondheidszorg en de strijd tegen terrorisme.

Reactie minister Koenders op uitslag Turkse referendum
Minister Koenders spreekt zijn zorgen uit over de voorlopige uitslag van het Turkse referendum over de aanpassing van de grondwet. 'Deze grondwetswijzigingen concentreren veel macht in één persoon. De Europese Unie zal het verdere verloop kritisch moeten beoordelen', aldus de minister.

Koenders bespreekt verkiezingen en asielzoekers in Albanië
Albanië en Montenegro maken als aspirant leden van de Europese Unie voortgang, maar voor beide landen is er nog een hele weg te gaan om daadwerkelijk lid te kunnen worden van de EU. Dat is de boodschap van minister Koenders van Buitenlandse Zaken tijdens zijn bezoek aan de Westelijke Balkan. Koenders heeft tijdens zijn bezoek ontmoetingen met onder anderen premier Edi Rama en minister Ditmir Bushati van Buitenlandse Zaken van Albanië. Ook zal hij minister Srdjan Darmanović van Buitenlandse Zaken en minister Aleksandar Pejović van Europese Zaken van Montenegro spreken. De gesprekken gaan onder meer over migratie, Europese integratie en de aanstaande parlementaire verkiezingen in Albanië.