woensdag 31 mei 2017

Rijksoverheid: Voorjaarsnota: Meer geld voor noodhulp en opvang in regio

Voorjaarsnota: Meer geld voor noodhulp en opvang in regio
Minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) is verheugd over de uitkomst van het overleg over voorjaarsnota voor haar begroting. Het budget voor opvang van vluchtelingen in de regio en voor noodhulp gaat aanzienlijk omhoog. 'Dat is erg belangrijk voor de mensen die zwaar lijden onder conflicten, armoede en natuurrampen', aldus de minister.

Koenders: meer internationale steun voor blauwhelmen nodig
Er is meer internationale steun voor de vredesmissies van de Verenigde Naties nodig. Dat stelde minister Koenders van Buitenlandse Zaken maandag tijdens een bijeenkomst op zijn ministerie ter gelegenheid van de VN Peacekeepers Day. Op deze jaarlijkse dag wordt stilgestaan bij het belangrijke werk dat blauwhelmen in de hele wereld doen en wordt respect getoond aan hen die tijdens vredesoperaties zijn gesneuveld.

Minister Koenders van Buitenlandse Zaken reageert op de aanslag in Kabul
'Ik veroordeel de afschuwelijke en barbaarse aanslag in Kabul van vanochtend. Onze gedachten zijn bij de vele, vele slachtoffers en hun families en vrienden. Deze aanslag laat opnieuw zien dat onze steun aan Afghanistan en de ontwikkeling van het land nog steeds nodig is. Samen strijden we tegen terrorisme. De zware explosie vond plaats in de ambassadewijk. De Nederlandse ambassademedewerkers zijn gelukkig veilig en ongedeerd. Zij en hun buitenlandse collega's staan in de frontlinie en verdienen al onze steun.'