dinsdag 13 juni 2017

[NVWJ] Opzetten van een NTC school in de Kansai

Doorgestuurd bericht voor leden met kinderen
Beste NVWJ leden,
Onderstaand bericht ontvingen wij via de Facebook pagina, en om het bij zoveel mogelijk mensen die er belang bij kunnen hebben te bereiken versturen we het bij deze ook via deze mailinglijst.
- Het NVWJ bestuur

Opzetten van een NTC school in de Kansai

Beste Nederlanders en Vlamingen in de Kansai,
Mijn naam is Edwin en ik heb met een aantal van u al contact mogen hebben, waar het een idee voor het opzetten van een NTC-school in Kobe / Osaka betreft. In Yokohama bestaat al zo'n school, Stichting Nederlands Onderwijs in Japan (SNOJ), die onder de vleugels van de Yokohama International School (YIS) wekelijks Nederlandse taal- en cultuurlessen aanbiedt aan een twintigtal kinderen in de leeftijd 4-18 jaar. Deze school is, net als iedere andere NTC-school in de wereld, aangesloten bij de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) en wordt periodiek gemonitord door de Nederlandse / Vlaamse overheden.
Ik ben gehuwd met een Japanse en we hebben in het verleden in Nagoya gewoond. Momenteel wonen en werken we alweer een aantal jaar in Jakarta, waar ik als leraar NTC en als afdelingsleider verbonden ben aan de Netherlands Inter-community School – Nord Anglia Education. We zullen later dit jaar terugkeren naar Japan en zijn momenteel al druk bezig met voorbereidingen voor onze nieuwe woonplaats, Kobe. Onze zoon is momenteel drie jaar en volgt sinds dit schooljaar wekelijks Nederlandse lessen binnen het NTC-onderwijs op de NIS. Het is mijn wens dat hij, naast zijn toekomstige reguliere lessen, ook de Nederlandse taal blijft bijhouden. Buiten Yokohama is er echter geen sprake van aanbod NTC en ik onderzoek momenteel in samenwerking met Yvonne Bendermacher, senior adviseur bij de Stichting NOB, en Frank Zaal, coördinator van de SNOJ in Japan op de Yokohama International School, de mogelijkheid om ook in de regio Kansai NTC voor Nederlandse kinderen op te zetten.
Een eerste stap betreft het inventariseren van de vraag in de regio Kansai en ik zou u formeel willen vragen of u interesse heeft, zo niet gezinnen in de regio Kobe – Osaka (evt. ook Nagoya / Kyoto) kent, die interesse zouden hebben. Zou u dit willen delen binnen de Nederlandstalige gemeenschap en mij op avenel.wolff@nis.or.id (tot 23 juni as.) of op avenelwolff@hotmail.com willen mailen indien u interesse mocht hebben? Voor meer informatie omtrent NTC-onderwijs kunt u een kijkje nemen op de site van de Stichting NOB www.stichtingnob.nl en voor een inkijkje voor de opzet van NTC zoals georganiseerd in Yokohama kunt u terecht op www.stichtingnederlandsonderwijsjapan.wordpress.com. Mocht het zo zijn dat we een tiental leerlingen kunnen aantrekken die zich zouden willen committeren aan wekelijks NTC-onderwijs, dan zou stap twee in gang gezet kunnen worden en willen Yvonne en ik op zoek gaan naar leerkrachten en ouders die zouden willen plaatsnemen in een op te zetten bestuur.
Hartelijk dank en vriendelijke groet,
Edwin Avenel Wolff

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Margarite, Rianne, Boukje, Jelle, Ferdinand, overige geïnteresseerden. Ik heb een aantal van jullie persoonlijk al gesproken. Toch ook nog even via deze weg medegedeeld dat we slechts 5 aanmeldingen hebben binnengekregen. Dit is, zeker ook gezien de uiteenlopende woonplaatsen in de Kansai, niet voldoende gebleken om een schooltje en wekelijkse lessen op te starten. We willen het volgend schooljaar wederom proberen. In de tussentijd hoop ik dat het idee levend zal worden gehouden en laten we duimen voor nog een paar extra ouders - leerlingen met interesse. Hartelijke groet uit Nagoya.