vrijdag 23 juni 2017

Rijksoverheid: Eerste Nederlander verkozen tot rechter bij Internationaal Zeerechttribunaal

Eerste Nederlander verkozen tot rechter bij Internationaal Zeerechttribunaal
Prof. dr. Liesbeth Lijnzaad is vandaag in New York verkozen tot rechter bij het Internationaal Zeerechttribunaal. Het is voor het eerst dat een Nederlander – en de tweede keer dat een vrouw – deze functie bemachtigt bij het in Hamburg gevestigde tribunaal.

Ploumen maakt afspraken met sector over verantwoord goud
Minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) heeft met de goudsector afspraken gemaakt over het gebruik van verantwoord goud. Hiermee wil de goudsector laten zien dat van winning tot en met recycling van goud mens en milieu beter worden gerespecteerd. De partijen ondertekenden daartoe vandaag het zogeheten Convenant Verantwoord Goud.

Handelsmissie Italië levert reeks overeenkomsten op
Tijdens de handelsmissie naar Italië, die parallel liep met het staatsbezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima, zijn veertien contracten en samenwerkingsovereenkomsten getekend tussen Nederlandse en Italiaanse bedrijven en organisaties. De verwachting is dat dit aantal op termijn nog aanzienlijk oploopt. In totaal hebben 90 ondernemingen deelgenomen aan de missie die dus meteen al concrete resultaten heeft opgeleverd. 'Italië is voor Nederland het vijfde exportland voor goederen. Velen realiseren zich dit niet zo, maar het is ook economisch een belangrijk land voor ons,' aldus minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.