vrijdag 2 juni 2017

Rijksoverheid: Koenders bij verkiezing van Nederland in VN-Veiligheidsraad

Koenders bij verkiezing van Nederland in VN-Veiligheidsraad
Minister Koenders van Buitenlandse Zaken woont vrijdag 2 juni in New York het moment bij waarop het Koninkrijk der Nederlanden formeel moet worden verkozen tot lid van de VN-Veiligheidsraad in 2018. Dat gebeurt tijdens een tussentijdse verkiezing in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Reactie minister Koenders op klimaatbesluit Trump
"Ik betreur deze stap. Het is een kardinale fout en schadelijk voor burgers wereldwijd, inclusief die in de Verenigde Staten. Het wordt hier in New York en bij de Verenigde Naties door velen als een klap in het gezicht ervaren nu er na jaren onderhandelen een goed en uitvoerbaar akkoord lag. Ik zie hier ook geen enkele wens tot heronderhandeling.

Koninkrijk der Nederlanden in maart voorzitter VN Veiligheidsraad
Het Koninkrijk der Nederlanden is vanaf 1 januari een jaar lang lid van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Minister Koenders van Buitenlandse Zaken was vandaag in New York aanwezig bij de Algemene Vergadering van de VN, waar de stemming hierover plaatsvond. Het Koninkrijk, waartoe ook Aruba, Curaçao en Sint-Maarten behoren, is in maart 2018 een maand voorzitter van de Veiligheidsraad. Vanaf oktober dit jaar zal het Koninkrijk al als waarnemend lid meedraaien en bij de vergaderingen zijn.