donderdag 8 juni 2017

Rijksoverheid: Koenders: 'De relatie met de VS bevindt zich op een keerpunt'

Koenders: 'De relatie met de VS bevindt zich op een keerpunt'
'We bevinden ons op een keerpunt in de geschiedenis van onze relatie met de VS. Enerzijds is samenwerking meer dan ooit nodig, maar is het ook tijd dat Europa zijn eigen verantwoordelijkheid gaat nemen. "A new trans-Atlantic deal"'. Dat stelde minister Koenders vandaag in een toespraak op Harvard University in Boston. Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van het Marshall Plan stond de minister uitgebreid stil bij de historische ontwikkeling en de toekomst van de trans-Atlantische betrekkingen.

Aanslag Londen
We volgen de situatie in Londen op de voet en zoeken uit of er Nederlanders bij betrokken zijn. Voor vragen is Buitenlandse Zaken bereikbaar op +31 247 247 247. Volg BZ op Twitter @247BZ

Ploumen bepleit bij OESO nieuwe vorm van globalisering
Globalisering werkt alleen als iedereen ervan profiteert. Internationale handel en investeringen zijn essentieel voor onze welvaart, maar wel onder de voorwaarde dat niemand wordt uitgesloten van de opbrengsten. Met die boodschap lanceerde minister Ploumen vandaag tijdens de OESO in Parijs een nieuw netwerk voor zogeheten open economieën en inclusieve samenlevingen. Hierin werken 20 landen gezamenlijk aan een eerlijke vorm van globalisering.