dinsdag 27 juni 2017

Rijksoverheid: Minister Koenders: Bolt en Follender vrijgelaten in Colombia

Minister Koenders: Bolt en Follender vrijgelaten in Colombia
Derk Bolt en Eugenio Follender zijn vandaag vrijgelaten in de zeer gevaarlijke regio Catatumbo in het noorden van Colombia. Zij maken het naar omstandigheden redelijk goed. De ambassadeur heeft inmiddels met Bolt en Follender kunnen spreken. Hun families in Nederland zijn door het ministerie van Buitenlandse Zaken geïnformeerd.

Reactie ministeries van Buitenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie op verklaring Marokko
Het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Veiligheid en Justitie laten desgevraagd in reactie op de Marokkaanse verklaring weten: 'Nederland hecht nu en in de toekomst aan effectieve samenwerking met Marokko mits gebaseerd op internationaal rechtelijke kaders en bescherming voor de rechtsstaat. In dat licht is de Marokkaanse verklaring onbegrijpelijk en onnodig.' Het ministerie van Veiligheid en Justitie voegt daaraan toe dat niet wordt ingegaan op individuele gevallen.

Nederland en Zweden eisen onmiddellijke vrije toegang van hulpverleners in Jemen
Nederland en Zweden roepen de strijdende partijen in Jemen op humanitaire organisaties directe vrije toegang te garanderen zodat ze hulp kunnen bieden aan de vele mensen in nood. Ook is er onmiddellijk een staakt-het-vuren nodig, dat door de Verenigde Naties moet worden gecontroleerd. Daardoor kunnen vredesbesprekingen onder leiding van de VN worden hervat.