woensdag 5 juli 2017

Rijksoverheid: OESO waardeert innovatief beleid hulp en handel kabinet

OESO waardeert innovatief beleid hulp en handel kabinet
Experts van de OESO, de organisatie van ontwikkelde landen, oordelen overwegend positief over het Nederlandse beleid voor ontwikkelingssamenwerking. Met name de combinatie van hulp met handel en investeringen wordt geprezen. In de zogenaamde OESO/DAC Peer Review spreekt over een innovatieve aanpak, onder meer op de Nederlandse voortrekkersrol bij het bevorderen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, het steunen van ondernemerschap in ontwikkelingslanden en een goede respons op de uitdagingen van de Global Goals (SDG's). Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking reageert verheugd op het rapport. 'Dit is een bevestiging van het beleid dat we 4,5 jaar geleden hebben ingezet. Mooi dat een toonaangevende organisatie als OESO DAC onze inspanningen zo waardeert.'

Nederlandse diplomaat keert terug in Tripoli
Nederland plaatst weer een eigen diplomaat in Tripoli. Voor een heropening van een volwaardige ambassade in de hoofdstad van Libië is het nog te vroeg en is ook meer geld nodig.

Verklaring minister Koenders over vervolgingsbesluit MH17 door JIT-landen 5 juli 2017
'Het is nu bijna drie jaar geleden dat vlucht MH17 werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne. 298 onschuldige mensen uit 17 landen verloren hierbij het leven. Deze afschuwelijke gebeurtenis houdt sindsdien Nederland, de andere grieving nations en de rest van internationale gemeenschap bezig. De VNVR riep daags na de tragische gebeurtenis op dat de daders ter verantwoording geroepen moeten worden.'