zondag 3 september 2017

Rijksoverheid: Reactie Minister Koenders (Buitenlandse Zaken) op de bevrijding van Tal Afar in Irak:

"De verrassend snelle bevrijding van Tal Afar is het zoveelste goede resultaat in de internationale strijd tegen ISIS. Ik heb grote waardering voor het Iraakse leger, dat opnieuw een moedige operatie heeft uitgevoerd. Mijn gedachten gaan uit naar de inwoners van Tal Afar, die de afgelopen jaren enorm hebben geleden. De Iraakse bevolking in de bevrijde gebieden heeft ook nu onze steun nodig, onder andere op het gebied van wederopbouw, verzoening en traumaverwerking. Nederland steunt verschillende projecten op deze terreinen. We moeten realistisch blijven; dit is niet het einde van de militaire strijd. ISIS beheerst nog een aantal gebieden in Irak, die niet makkelijk zijn om te heroveren. En in Syrië, waar de situatie vele malen complexer is, heeft ISIS ook nog een significante aanwezigheid. Bovendien is een militaire overwinning pas het begin. Zonder stabilisatie, veiligheid en inclusief bestuur in de bevrijde gebieden, zal de voedingsbodem voor ISIS blijven bestaan en kunnen we niet spreken van een duurzame overwinning. Het is tot slot van groot belang dat de verschillende troepen zich altijd aan het humanitair oorlogsrecht houden en mensenrechten waarborgen."

Nederland draagt bij aan effectievere VN-vredesoperaties
Nederland zal de Verenigde Naties volgend jaar als lid van de Veiligheidsraad actief steunen bij het moderniseren en effectiever maken van VN-vredesoperaties. 'Daarbij zullen we goed gebruik maken van onze ervaringen met de VN-missie in Mali. Daar leveren we een belangrijke en innovatieve bijdrage op het gebied van inlichtingen.'

Nederland veroordeelt zesde kernproef Noord-Korea
Nederland veroordeelt de zesde kernproef die Noord-Korea vandaag heeft uitgevoerd ten zeerste. Het KNMI bevestigt de proef die een ondergrondse ontploffing met een kracht van 5.9 op de Schaal van Richter veroorzaakte. Minister Koenders van Buitenlandse Zaken is zeer bezorgd over deze verdere escalatie.