zaterdag 30 september 2017

Zondag 1 oktober in de Nederlandse Kerk | Sunday at the Dutch Church London

Tekening Wiebe Bosveld

Greetings!

Tweede Zondag van de herfst, 1 oktober 2017.

Zondag 1 Oktober Verbintenis en intrede van ds. Bertjan van de Lagemaat.

Het is feest vandaag in de Dutch Church. Een nieuwe predikant wordt aan de Nederlandse kerk in Londen verbonden en doet zijn intrede. Een feest van opnieuw beginnen. In de kerken in Nederland wordt op deze zondag Israëlzondag gevierd. Er wordt stil gestaan bij de verbondenheid die wij als kerken voelen bij de Joodse traditie. In die traditie worden deze weken de Joodse hoogfeesten gevierd. Vorige week was het Joods Nieuwjaar, komende week is het Grote Verzoendag en daarna volgt nog het Loofhuttenfeest. Het zijn feesten rond een nieuw begin en tegelijkertijd zijn het ook oogstfeesten. Oogsten en een nieuw begin, daarover gaat het deze zondag. We lezen daarbij het verhaal over de wijnstok en haar ranken. Hoe kun je vruchtdragen? Voor de kinderen is er een verhaal over een boom die moet leren hoe zij kan groeien en vruchtdragen. Een viering die alle ingrediënten in zich draagt voor het begin van een vruchtbare samenwerking de komende jaren.

U bent van harte welkom om met ons mee te vieren.
Er is Kinderkerk en na de dienst is er gelegenheid om ds. Bertjan van de Lagemaat te feliciteren. Er is ook een lunch.

Tjaard Barnard en Bertjan van de Lagemaat leiden de dienst, David Titterington speelt op het orgel.

Intrededienst Bertjan van de Lagemaat.
Verbintenis en intrede ds. Bertjan van de Lagemaat op 1 oktober.

In een feestelijke dienst zal ds. Bertjan van de Lagemaat op zondag 1 oktober als predikant aan de Nederlandse Kerk in Londen worden verbonden.
Dr. Tjaard Barnard, consulent van onze gemeente zal het eerste gedeelte van de dienst leiden en ds. Van de Lagemaat aan de gemeente verbinden.

Na de dienst is er om 12.30 uur een receptie in de Social Hall waar u ds. Bertjan van de Lagemaat en zijn gezin kunt feliciteren en ontmoeten.

Diaconie Oktober 2017
The Trussell Trust
Zonder de Foodbank, denk ik niet dat ik er vandaag nog zou zijn'. Dit zijn de woorden van Richard, 49 jaar oud, die fit en gezond was toen hij als politie agent bij de Royal Military Police werkte.
Maar dit alles veranderde toen een zware verkoudheid zich snel ontwikkelde tot een hartkwaal en hij twee hersenbloedingen kreeg met daarna nog een aantal kleinere beroertes. Richard kon niet werken, hij scheidde van zijn vrouw, verhuisde uit zijn huis en was werkloos. Door de adreswijziging liep zijn werkloosheids-uitkering vertraging op, maar dankzij het Citizens Advice Bureau, werd Richard verwezen naar zijn lokale Foodbank.

Richard ziet zijn 10-jarige dochter elk weekend, maar geeft toe, dat hij een paar keer maaltijden heeft overgeslagen, zodat zij kan eten. 'Het is vreselijk dat mensen moeten beslissen of ze kunnen eten, hun kinderen voeden of de verwarming aanzetten'. Op dit moment is het nog steeds moeilijk voor Richard. Hij staat op de wachtlijst voor een harttransplantatie en zal de rest van zijn leven veel medicijnen moeten nemen, maar hij is dankbaar dat de Foodbank beschikbaar is als hij ooit extra hulp nodig heeft.

Richard's verhaal is maar één van de vele aangrijpende situaties van mensen of gezinnen die voor een korte tijd deze hulp nodig hebben.
De diaconie heeft u al eerder om steun gevraagd voor de Trussell Trust en we hopen dat u het met ons eens bent dat dit doel helaas nog steeds van groot belang is, ook vandaag. U kunt hier meer over lezen op: https://www.trusselltrust.org/

Namens de diaconie, Nina Booth

Donatie Diaconie
undefined

Diaconie Oktober 2017
The Trussell Trust

U kunt nu via deze donatie knop makkelijk aan het maandelijkse goede doel meedoen en een bijdrage overmaken. De diaconie beveelt deze collecte van harte bij u aan.
Alvast bedankt.

Online
467 jaar Nederlandse Kerk, Vier dit met ons mee en like ons op Facebook, volg ons ook op Twitter.
Bezoek onze website om op de hoogte blijven van al onze activiteiten.

SAVE THE DATES
Leidens Ontzet
11:00- 12:00
Intrededienst
ds Bertjan van de Lagemaat
11:00- 12:00

Talk met Marcel Levi
19:00- 21:00
NCL

Dutch Church
Gedachtenis van de Overledenen
FilmFestival
Dutch Market
Talk met Herman Pleij
12:00 - 14
Sinterklaas
Comedy Night

Kerkdienst
De kerkdienst
is live te volgen op internet via
Klik Hier voor de orde van dienst

Parkeren
U kunt parkeren in Finsbury Circus.
NCP kunt u vinden op Finsbury square en Barbican Centre.
In Austin Friars is een parkeerplaats voor minder-validen. U heeft hier een vergunning voor nodig.

Voor meer informatie over parkeren: Kerkelijk Bureau

Austin Friars Forum

THE DUTCH CHURCH AT AUSTIN FRIARS
WAS FOUNDED BY REFUGEES, AND HAS BEEN LOCATED IN THE HEART OF THE CITY OF LONDON SINCE 1550, WHEN IT RECEIVED A ROYAL CHARTER FROM KING EDWARD VI.

The Dutch Church has been an open and welcoming place ever since, where values like individual freedom and respect have been celebrated throughout the years. The Dutch Church is still a place of religious worship known for its liberal values today. In 2016 the first same-sex wedding in a British church was confirmed in the Dutch Church.

Quick Links

Nederlandse Kerk