zaterdag 16 september 2017

Zondag 17 september in de Nederlandse Kerk | Sunday at the Dutch Church London

Pompeo Batoni, Terugkeer van de verloren zoon (1773)

Greetings!

Dertiende Zondag van de Zomer, 17 september 2017.

Plezier moet je delen. Anders is de lol er gauw van af.
In de gelijkenis die deze zondag ons evangelie is, krijgt iemand een enorme schuld kwijt gescholden, maar vliegt direct daarna iemand anders naar de strot, omdat die hem ook nog wat schuldig is. Alle opluchting van het begin is in het vervolg direct weer weg. In een evangelie dat bevrijding wil brengen kan dat natuurlijk niet zo blijven.

De gelijkenis is bedoeld als antwoord op de vraag, hoe je in de gemeente je broeder of zuster moet vergeven. Maar het voorbeeld dat Jezus in de gelijkenis geeft is van een heel andere orde.

Die eerste knecht krijgt maar liefst tienduizend talenten kwijtgescholden. Dat zijn zo'n 60 miljoen daglonen! Dit is niet zomaar een knecht, maar eerder een hoge politicus (minister!), die de belastingopbrengst van een heel land heeft gepacht, en door tegenvallende opbrengsten (een oorlog, misoogst) het afgesproken bedrag niet aan de hoogste koning of keizer kan betalen. Een verstandige keizer gaf zo'n tekortschietende minister graag nog een kans - wat zou die zijn best doen! Maar dan moest die minister op zijn beurt wel ook de mensen in dat land opnieuw een kans geven. Anders ging het alsnog mis.

Vergeving binnen de gemeente geïllustreerd met een verhaal uit de wereldwijde politiek - moeten we ons met ons geloof in vergeving en verzoening misschien wel bij onszelf beginnen maar ons daar niet toe beperken?

Voorganger: ds Eddy Reefhuis, Amsterdam.

U bent van harte welkom om met ons mee te vieren.

Eddy Reefhuis leidt de dienst,  Anne Page speelt op het orgel.

Boeken & Bollen
Koning Willem Fonds
Kom Zondagmiddag 17 september naar Trumpeter's House in Richmond voor een middag voor en door Nederlanders in en om Londen (én hun familie en vrienden).

We verkopen Nederlandse boeken (voor kinderen, volwassenen, nieuw en tweedehands), bloembollen, poffertjes, kaas en ander lekkers. Er zijn diverse activiteiten voor kinderen, Nederlandse verenigingen presenteren zich en ieder half uur treedt een schrijver en/of musicus op voor zowel jong als oud. Toegang voor volwassenen is £10. Kinderen hebben gratis toegang.

Diaconie September 2017
Farms for City Children
De auteur Michael Morpurgo en zijn vrouw Clare hebben in 1976 'Farms for City Children' opgericht.

Deze instelling biedt stadskinderen in Engeland een unieke kans om een week samen te werken en te wonen op een echte boerderij in het 'hart van het platteland'. Hier komen deze kinderen in contact met ervaringen van een geheel ander leven - speciaal voor kinderen die misschien niet weten waar hun voedsel vandaan komt en die beperkte kansen hebben om de buitenwereld te verkennen. Maar ook de sociale en emotionele ontwikkeling staan centraal door middel van teamwork, het begrijpen van landbouw, platteland en de voedselproductie, 'hands on' leren buiten het klaslokaal, leren over gezond eten en de totale betrokkenheid.

Farms for City Children hebben drie werkboerderijen: Nethercott House in Devon, Wick Court in Glouchestershire en Lower Treginnis in Wales waar ze ongeveer 3200 kinderen en 400 leraren per jaar verwelkomen. Deze charity kan alleen maar bestaan door fondsenwerving, elk bezoek van ieder kind wordt met meer dan de helft van de werkelijke kosten gesubsideerd.

De diaconale werkgroep beveelt deze collect van harte bij u aan!
Meer informatie is te vinden op: http://farmsforcitychildren.org
Namens de diaconie, Saskia Verwey

Donatie Diaconie
undefined

Diaconie September 2017
Farms for city childeren

U kunt nu via deze donatie knop makkelijk aan het maandelijkse goede doel meedoen en een bijdrage overmaken. De diaconie beveelt deze collecte van harte bij u aan.
Alvast bedankt.

Online
467 jaar Nederlandse Kerk, Vier dit met ons mee en like ons op Facebook, volg ons ook op Twitter.
Bezoek onze website om op de hoogte blijven van al onze activiteiten.

SAVE THE DATES
Boeken & Bollen
Koning Willem Fonds
14:00- 18:00
NCL
Ard van der Steur
Minister van Veiligheid en Justitie 2015 - 2017
12:00- 15:00

Intrededienst
ds Bertjan van de Lagemaat
11:00- 12:00
NCL

Dutch Centre
FilmFestival
Neerlandia
Dutch Market
Neerlandia
Sinterklaas

Kerkdienst
De kerkdienst
is live te volgen op internet via
Klik Hier voor de orde van dienst

Parkeren
U kunt parkeren in Finsbury Circus.
NCP kunt u vinden op Finsbury square en Barbican Centre.
In Austin Friars is een parkeerplaats voor minder-validen. U heeft hier een vergunning voor nodig.

Voor meer informatie over parkeren: Kerkelijk Bureau

Austin Friars Forum

THE DUTCH CHURCH AT AUSTIN FRIARS
WAS FOUNDED BY REFUGEES, AND HAS BEEN LOCATED IN THE HEART OF THE CITY OF LONDON SINCE 1550, WHEN IT RECEIVED A ROYAL CHARTER FROM KING EDWARD VI.

The Dutch Church has been an open and welcoming place ever since, where values like individual freedom and respect have been celebrated throughout the years. The Dutch Church is still a place of religious worship known for its liberal values today. In 2016 the first same-sex wedding in a British church was confirmed in the Dutch Church.

Quick Links

Nederlandse Kerk