maandag 23 oktober 2017

Frankrijk: La Cooperative des Savoirs

La Cooperative des Savoirs
In BZ 47 schreven we erover: 'La Coop' heeft als doel kennis en kunde voor iedereen toegankelijk te maken ongeacht leeftijd, sekse, afkomst, politieke en religieuze overtuiging en opleiding. Een secundair doel is mensen uit een isolement te halen, hen bij elkaar te brengen en het 'vivre ensemble' gestalte te geven. En zo ontstaan ontmoetingen, […] Het bericht La Cooperative des Savoirs verscheen eerst op Bourgondische Zaken.

Nieuw bosbeheer voor meer brandhout
"De mens heeft duizenden jaren het bos gebruikt, maar nog steeds kan niemand echt zeggen wat de beste manier van bosbeheer is," zegt Bruno Borde, bosbouwkundige en verantwoordelijk voor het 'Centre national de la propriété forestière' (CNPF) in het departement Saône-et-Loire. "De houtmarkt is aan het veranderen. We moeten ook rekening houden met de bosbouw […] Het bericht Nieuw bosbeheer voor meer brandhout verscheen eerst op Bourgondische Zaken.

Augurken uit de Yonne
Augurken uit de Yonne worden op een natuurlijke manier zonder bestrijdingsmiddelen verbouwd, waardoor ze hun oorspronkelijke smaak behouden. Ze zijn deze zomer in Chemilly geoogst en ingemaakt en liggen nu op de borden in vooraanstaande restaurants. De 80.000 potten augurken, die 'la maison Marc' vorig jaar produceerde, waren in no time uitverkocht. De laatsten zijn […] Het bericht Augurken uit de Yonne verscheen eerst op Bourgondische Zaken.