dinsdag 31 oktober 2017

Zuid-Afrika: Sinterklaas 2017

Nieuwsbrief vóór en dóór Nederlanders in Zuid-Afrika

Wil je iets vragen of meedelen aan ruim 3500 Nederlanders woonachtig in Zuid-Afrika? Stuur dan je bericht (niet-commercieel) van max 80 woorden naar info@kaapstadmagazine. nl.

ROEPT U MAAR!

Kaapstadmagazine nieuwsbrief

Oproepjes, verzoeken en andere zaken

Stemmen vanuit het buitenland

Vanaf 1 april 2018 wordt het eenvoudiger om je te registeren om vanuit het buitenland te stemmen bij referenda, Tweede Kamerverkiezingen en verkiezingen voor het Europees Parlement. Nederlandse kiezers die in het buitenland wonen hoeven zich slechts eenmalig te registeren, vervolgens krijg je bij iedere verkiezing per e-mail en post tijdig de benodigde documenten om te kunnen stemmen. Bekijk 'Stemmen vanuit het Buitenland' voor de exacte procedure.

Hij komt, hij komt, de lieve goede Sint!
Ook dit jaar komt Sinterklaas weer naar Kaapstad. Op zondag 3 december organiseert de Nederlandse School Kaapstad het jaarlijkse Sinterklaasfeest op het prachtige Riverside Estate in Houtbay. En natuurlijk zijn alle Nederlandse en Vlaamse kinderen uitgenodigd. Neem een picknick kleed mee en geniet van heerlijke koffie, speculaastaart of saté. En vergeet je zwemspullen niet! Waar? Riverside Estate Houtbay. Hoe laat? 11.00 – 14.00u. Sint en zijn Pieten arriveren om 11.30.
Meld je aan op sinterklaas@nederlandseschoolkaapstad.com.
Toegang voor iedereen van twee jaar en ouder is R60 per persoon, te betalen op de dag zelf.

Talenten ruilen voor een slaapplek? Couchsurfing anno 2017
Hugo en Marianne zijn momenteel in Tofo, Mozambique waar ze Liquid Yoga opzetten voor vrienden. Vanaf deze maand tot en met februari 2018 of van februari tot en met april 2018 zouden ze graag gebruik maken van het toeristenvisum. Net als in 2005 en 2015 zouden ze graag weer in Kaapstad willen wonen en werken. Werken mag officieel niet, dus vragen ze zich af of er Nederlanders zijn die ze voor minimaal drie maanden in huis wil nemen. In ruil zetten ze graag hun talenten in: Marianne is een ervaren en gecertificeerde Yoga docent en geeft al 7 jaar fulltime les. Hugo is iemand die graag anderen een skill leert, zoals zwemmen en waterpolo. Daarnaast is hij vindingrijk en kan vast zijn veelzijdige talenten inzetten. Ze horen graag wie er interesse heeft via +258847395604 of mdekuyper@gmail.com.

Slapen bij Damain en Kine in Somerset West
Damian Daverveldt en Kine Koomen, de eigenaars van Stellendal Guesthouse in Somerset West zijn een jong Nederlandse stel dat in 2014 naar Zuid-Afrika kwamen om het guesthouse te runnen. Inmiddels zijn we alweer drie jaar later en runnen ze het guesthouse met veel plezier. De uitgelezen plek om even aan de drukte van Kaapstad te ontsnappen: de locatie is ideaal voor uitstapjes in de omgeving, van Kaapstad tot aan Hermanus en natuurlijk de wijnlanden.

Gezocht: House-sit Appartement in Blouberg of Kaapstad
In de periode december 2017 t/m april 2018 is Sander van Attekum op zoek naar een lange termijn house-sit in omgeving Blouberg of Kaapstad. Met zijn levensstijl als ' Digital Nomad' reist hij rond de wereld en werk online vanaf verschillende plekken op de wereld. Sander ziet zichzelf als een betrouwbare bewoner en gaat netjes en zorgvuldig met alle spullen om. Hij heeft enige ervaring met tuinieren en ook het verzorgen van dieren is geen enkel probleem. Als fanatiek kiter is Blouberg de ideale uitgangspositie, al is Kaapstad prima. Dus: iemand op zoek naar iemand die voor langere tijd op het huis of appartement wilt passen? Stuur Sander een e-mail op s.vanattekum@gmail.com. Minimale termijn is 10 dagen, maximale termijn is 3 maanden.

Pierneef à La Motte: een restaurant en boerderij ineen.
Een leuk weetje: dit restaurant gelegen in de prachtige Kaapse Wijnlanden dankt zijn naam aan de legende van Jacob Pierneef, een van de beroemdste Zuid-Afrikaanse kunstenaars. Maar het restaurant is waar de aandacht naar uit zou moeten gaan. Op het menu zijn allerlei 'vergeten' recepten te vinden: oude gerechten van de Kaapse Wijnlanden die bij La Motte weer tot leven gebracht worden.

Boschendal Wijnhuis in Franschhoek
Vraag ons naar de mooiste wijnhuizen in de Kaapse Wijnlanden en we geven je met liefde een to-do lijst waar je een paar dagen zoet mee bent. Welk wijnhuis heel hoog op dat lijstje staat, is wijn estate Boschendal in Franschhoek – met meer dan 300 jaar geschiedenis een van de oudere wijnhuizen in de omgeving van Stellenbosch en Franschhoek.

Gezocht: vrijwilligers Klompboot tijdens de Volvo Ocean Race in Kaapstad
Ben je een zeilliefhebber en tussen 24 november en 11 december 2017 beschikbaar en in Kaapstad? Weet je toevallig het één en ander over Den Haag of lijkt het je leuk om betrokken te zijn bij de Volvo Ocean Race 2017-2018? Dan is dit je kans! Lees wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe je vrijwilliger kunt worden tijdens de Volvo Ocean Race in Kaapstad.

10 x Kitesurfspots in en om Kaapstad

Als er een plek is in de wereld waar je goed kunt kitesurfen, dan is het wel Kaapstad en omgeving. Waar de ene plek beter is om te leren kitesurfen, zijn andere stranden beter geschikt voor professionals die nieuwe tricks willen verbeteren of die het meest geschikt zijn voor diegene die puur opzoek zijn naar de meeste wind en beste golven. Om het geheel wat overzichtelijker te maken, hebben wij de beste kitesurfspots op een rij gezet.

http://www.kaapstadmagazine.nl/karen-verburghLerenLeren fffffffff

Leren kitesurfen? High Five in Blouberg is de naam!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: High Five is een goede vriend van KaapstadMagazine.nl. Met andere woorden: korting! Bijvoorbeeld op kitesurfing lessen en tevens op lessen stand up paddle board (SUP'pen)!

De volgende nieuwsbrief voor Nederlanders in Zuid-Afrika verschijnt weer op dinsdag 28 november.

113 on Loop Street

Cape Town 8001