donderdag 9 november 2017

Rijksoverheid: Ministers Zijlstra en Kaag verwelkomd bij BZ

Ministers Zijlstra en Kaag verwelkomd bij BZ
Minister Halbe Zijlstra van Buitenlandse Zaken en minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zijn donderdagmiddag beëdigd in het nieuwe kabinet Rutte-III. Aansluitend heette secretaris-generaal Joke Brandt hen van harte welkom op het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de officiële overdracht.

Kabinet wil in Veiligheidsraad bijdragen aan internationale vrede en veiligheid
Het Koninkrijk der Nederlanden wil volgend jaar als lid van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties een actieve bijdrage leveren aan internationale vrede en veiligheid. De Rijksministerraad heeft ingestemd met een Kamerbrief hierover van de ministers Zijlstra van Buitenlandse Zaken en Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Graciela Pérez Rodríguez ontvangt Mensenrechtentulp 2017
De Mensenrechtentulp 2017 is toegekend aan de Mexicaanse mensenrechtenverdedigster Graciela Pérez Rodríguez. Minister Zijlstra (Buitenlandse Zaken) reikt de prijs vrijdag 8 december, twee dagen voor de internationale dag van de mensenrechten, in Den Haag aan haar uit. De Mensenrechtentulp is een jaarlijkse prijs van de Nederlandse regering voor mensenrechtenverdedigers die zich op innovatieve wijze inzetten voor mensenrechten. Aan de prijs is een bronzen beeld en een bedrag van 100.000 euro verbonden om het mensenrechtenwerk van de winnaar uit te breiden.