zaterdag 16 december 2017

Rijksoverheid: Formeel startsein voor nauwere defensiesamenwerking in de EU

Formeel startsein voor nauwere defensiesamenwerking in de EU
De Raad van ministers van Buitenlandse Zaken van de EU heeft vandaag formeel het besluit genomen tot nauwere Europese defensie samenwerking (PESCO). Er doen 25 lidstaten mee, waaronder Nederland. Met dit besluit kan vanaf begin 2018 invulling worden gegeven aan 17 concrete projecten.

Nederland geeft 5 miljoen euro voor regionale troepenmacht Sahel
Op uitnodiging van de Franse president Macron kwamen vandaag in Parijs de vijf landen uit de Sahel-regio bijeen die de zogeheten G5-Sahel troepenmacht vormen. Samen met een groep landen en instellingen die nauw betrokken zijn bij de Sahel-regio, werd besproken hoe deze troepenmacht het beste ondersteund kan worden. Nederland, dat zich al langere tijd inzet voor veiligheid en ontwikkeling in de regio, werd vertegenwoordigd door minister Zijlstra van Buitenlandse Zaken.

Zijlstra en Guterres bespreken Nederlands lidmaatschap Veiligheidsraad
Minister Zijlstra van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag in New York uitgebreid overlegd met secretaris-generaal António Guterres van de Verenigde Naties. Ook was Zijlstra bij een debat in de VN-Veiligheidsraad, waarvan het Koninkrijk der Nederlanden vanaf 1 januari een jaar lid is.