maandag 26 maart 2018

Ons Oranje! Koeman: 'Beter moeten dan tegen Engeland'

Koeman: 'Beter moeten dan tegen Engeland'
Bondscoach Ronald Koeman beseft heel goed dat er in Portugal maandagavond een lastige tegenstander tegenover het Nederlands elftal zal staan. Maar weet ook dat er tegen deze opponent normaal best redelijk gevoetbald kan worden. "Portugal is natuurlijk een sterk team", zegt Koeman. "Succesvol ook, de ploeg is nog niet zo lang geleden Europees kampioen geworden. Verdedigend is de tegenstander sterk, het team zit goed in elkaar. Tegen Portugal kun je normaal best redelijk voetballen, maar vaak tot bepaalde hoogte. Ze kunnen de boel goed afsluiten." Daarnaast, weet natuurlijk ook de bondscoach, heeft de tegenstander in Cristiano Ronaldo een wereldtopper in de gelederen. "Dat soort spelers maakt ook dat een elftal succesvol is. Hij kan vanuit het niets iets creëren. We moeten proberen zelf goed te staan, en van daaruit gaan voetballen. Dat aspect zal beter moeten dan het was tegen Engeland." WK 2006 Duels tegen de Portugezen liepen in het verleden nogal eens uit op harde confrontaties, zoals op het WK van 2006, maar is Koeman niet bang voor. "Vriendschappelijk voetbal bestaat niet meer. Portugal speelt hard, maar fair. Ik heb met een aantal spelers gewerkt, en ze willen ten koste van alles winnen. Als dat binnen de perken blijft, is dat goed. Het mag niet over de schreef gaan zoals in 2006, dat had niks te maken met voetbal."

Van de Beek debuteert in basis tegen Portugal
Bondscoach Ronald Koeman start, zoals aangekondigd, tegen Portugal met een sterk gewijzigde opstelling. Ten opzichte van het duel tegen Engeland zijn er zeven wijzigingen doorgevoerd. Dat Jasper Cillessen vanavond zou keepen, meldde Koeman al voor aanvang van de wedstrijd tegen Engeland. In de achterste linie speelt Nathan Aké in plaats van Stefan de Vrij en krijgt aanvoerder Virgil van Dijk daardoor een centralere rol. Ook de flanken zijn gewijzigd ten opzichte van het duel afgelopen vrijdag; Kenny Tete en Tonny Vilhena zullen die invullen. Koeman begint met een extra middenvelder in de persoon van Davy Pröpper. Donny van de Beek speelt tegen Portugal zijn derde interland en staat voor het eerst aan de aftrap. Voorin staat Ryan Babel naast Memphis Depay. Opstelling Nederland: Cillessen; De Ligt, Van Dijk, Aké; Tete, Van de Beek, Pröpper, Wijnaldum, Vilhena; Babel, Memphis.

Ongekende weelde voor Oranje tegen Portugal
Ongekende weelde voor Oranje. Juist tegen angstgegner Portugal boekte het Nederlands elftal een opmerkelijke 0-3 overwinning op de Europees kampioen. In het Zwitserse Geneve boekte bondscoach Ronald Koeman zijn eerste succes. Nederland had iets goed te maken na de matige uitvoering tegen Engeland van afgelopen vrijdag, 0-1 verlies. Dat moest dan gebeuren tegen Portugal. En dat is niet alleen de ploeg van fenomeen Cristiano Ronaldo en de huidige Europees kampioen. Portugal is ook de ploeg waarvan het Nederlands elftal zelden weet te winnen. Van de 12 voorgaande ontmoetingen slechts één keer, in 1991. Enige doelpunt: Richard Witschge.   Twee rappe spelers  Bondscoach Ronald Koeman had zijn opstelling ten opzichte van afgelopen vrijdag flink gewijzigd. Zo waren er basisplaatsen voor Jasper Cillessen, Kenny Tete, Nathan Aké, Donny van de Beek, Davy Pröpper en Tonny Vilhena. De voorhoede bestond uit twee rappe spelers: Memphis en Ryan Babel. 'Thuisland' Portugal mocht van Oranje laten zien waarom het Europees kampioen is geworden. Nederland ving de Portugezen op eigen helft op en was in de eerste de beste tegenstoot – na een minuut of tien – was het al raak. De opgestoomde aanvoerder Virgil van Dijk bereikte Tete en via Van de Beek kwam de bal bij Memphis terecht: 0-1. — Foto: Memphis viert op uitbundige wijze de 1-0.  Bij deze stand waren nóg meer ogen gericht op Ronaldo. De meervoudig wereldvoetballer van het jaar claimde na een half uur een strafschop na een vermeende overtreding van Aké, maar kreeg deze niet. Een minuut later betrok zijn gezicht waar mogelijk nog meer. Nu kwam De Ligt die als verdediger mee op kwam. Zijn voorzet leek te hard, maar Babel kon zijn hoofd er tegenaan zetten. Het bracht Nederland op een onverwacht comfortabele 0-2 voorsprong. Bijna was de weelde nog groter geworden, toen Memphis een prachtige kopbal gekeerd zag worden door de Portugese doelman Lopes. Ongekende luxe Op slag van rust kwam de derde treffer toch nog. Een vrije trap van Memphis werd door De Ligt terug gekopt op aanvoerder Virgil van Dijk: 0-3. Ongekende luxe voor het zo geplaagde Nederlands elftal. En de ultieme beloning na een prima eerste helft.   De Europees kampioen van 2016 liet het er niet bij zitten en opende na rust de jacht op treffers. Cillessen pakte een krachtige kopbal van Ronaldo en was ook in de minuten daarna alert op kleine Portugese mogelijkheden. Het humeur van de Portugezen werd er niet beter op, toen João Cancelo na twee keer geel kon vertrekken.   — Foto: De 11 van Oranje die begonnen tegen Portugal.  Diep in de tweede helft was daar de entree van een nieuw duo: Guus Til en Justin Kluivert. Laatstgenoemde treedt hiermee in de voetsporen van vader Patrick, die met 40 treffers lange tijd topscorer aller tijden van Oranje was. Overeind De Portugese druk hield aan – ook met tien spelers – maar wat er ook gebeurde, de verdediging en Cillessen bleven overeind. De 0-3 overwinning betekent niets minder dan een enorme opsteker voor Ronald Koeman en het Nederlands elftal. Het zorgt ongetwijfeld voor een flinke dosis vertrouwen voor de nabije toekomst. Statistieken Bekijk de statistieken van Portugal - Nederland.