zondag 4 maart 2018

Ons Oranje! Oranje voor oefenduels naar Trnava en Turijn

Oranje voor oefenduels naar Trnava en Turijn
Het Nederlands elftal sluit het seizoen 2017/'18 af met oefenwedstrijden tegen Slowakije en Italië. De ontmoeting met Slowakije vindt plaats op donderdag 31 mei in het Štadión Antona Malatinského in Trnava. Met de Italianen is afgesproken elkaar maandag 4 juni te treffen in het Allianz Stadium, de thuishaven van Juventus. De aftrap in Turijn is om 20.45 uur. Oranje speelde nog niet eerder op Slowaakse bodem. De ploegen kwamen elkaar voor het eerst tegen tijdens het WK 2010. In het Zuid-Afrikaanse Durban won Oranje de achtste finale met 2-1, dankzij doelpunten van Arjen Robben en Wesley Sneijder. Twee jaar later – 30 mei 2012 – won Nederland het oefenduel op weg naar EURO 2012 met 2-0 door een vroeg eigen doelpunt van de Slowaken en een treffer van Rafael van der Vaart. Italië Italië en Nederland kruisten in 1920 voor het eerst de degens en kwamen daarna nog 19 keer tegen elkaar uit. Oranje won drie ontmoetingen, speelde achtmaal gelijk en negen duels eindigden in een overwinning voor de Azzurri. Het laatste duel, een oefeninterland vorig jaar maart in Amsterdam (1-2), was één van die negen winstpartijen. Het oefenprogramma voor het Nederlands elftal in aanloop naar de Nations League ziet er als volgt uit: WedstrijdDatumLocatieNederland - EngelandVrijdag 23 maart (20:45)Amsterdam ArenAPortugal - NederlandMaandag 26 maart (20:30) *Stade de GenèveSlowakije - NederlandDonderdag 31 mei (tijd nog onbekend)Štadión Antona Malatinského, TrnavaItalië - NederlandMaandag 4 juni (20:45)Allianz Stadium, Turijn * De ontmoeting met Portugal is een kwartier vervroegd. Dit duel wordt, net als de overige oefenwedstrijden van Oranje, uitgezonden door Veronica. Hiervoor waren de vriendschappelijke ontmoetingen te zien bij SBS6.

Wesley Sneijder stopt als international
Wesley Sneijder zet een punt achter zijn interlandcarrière. De Utrechter (33) heeft dat besloten na een uitvoerig gesprek met bondscoach Ronald Koeman, die in Qatar bij Sneijder op bezoek was. Koeman en Sneijder spraken over de toekomst van Oranje. Koeman: "Wesley is een van de beste Nederlandse voetballers van de afgelopen jaren. Een geweldige speler met een geweldige uitstraling. Maar ik wil doorselecteren, bouwen aan een nieuw Oranje en moet dus keuzes maken." Plezierig gesprek Ronald Koeman bij Wesley Sneijder op bezoek in Qatar. Sneijder begrijpt dat de bondscoach een andere weg inslaat: "Toen ik naar Qatar vertrok, wist ik natuurlijk dat dat invloed zou kunnen hebben op mijn carrière als international. Bovendien begrijp ik dat Koeman een nieuw begin wil maken met andere, jongere spelers. We hebben hierover heel open gesproken en dat was een zeer plezierig gesprek. Ik respecteer zijn keuze." Wesley Sneijder heeft de ambitie om, na zijn actieve carrière, de trainerscursus te volgen. De KNVB en Sneijder gaan samen de mogelijkheden onderzoeken of speler en bond ook in de toekomst aan elkaar verbonden kunnen blijven. Recordinternational Wesley Sneijder speelde 15 jaar lang in het Nederlands elftal. Hij maakte zijn debuut in 2003 in de vriendschappelijke wedstrijd tegen Portugal en groeide uit tot recordinternational. Afgelopen november speelde hij zijn 133e en laatste interland tegen Roemenië. Met Oranje werd hij tweede op het WK in Zuid Afrika (2010) en derde op het WK in Brazilië, vier jaar geleden. De KNVB zal de komende periode benutten om na te denken over een passend afscheid voor Sneijder.

Afscheid Sneijder en Robben markeert opbouw 'nieuw Oranje'
Het afscheid van Wesley Sneijder bij het Nederlands elftal was zondagochtend, hoewel niet onverwacht, groot nieuws. Terecht; de recordinternational stopt immers, daar heb je er maar een van. Een unieke positie in ons voetbal. De beslissing om te stoppen is genomen in goed overleg met bondscoach Ronald Koeman, die er speciaal voor naar Qatar was afgereisd. Zoals hij recent ook naar München ging voor een goed gesprek met Arjen Robben, wiens staat van dienst bij Oranje vergelijkbaar is met die van Sneijder. Al was het maar omdat het duo tegelijk debuteerde in 2003 tegen Portugal. Impact Wesley Sneijder speelde 133 interlands voor Oranje. De impact van de twee topspelers op het nationale elftal is immens. Met hun vertrek levert Oranje bij elkaar opgeteld 229 interlands en 68 doelpunten in. Je zou het een aderlating kunnen noemen. Toch kan het niet anders gaan dan zoals nu, nota bene vlak voor een nieuwe oefencampagne van het Nederlands elftal. De bondscoach was daar duidelijk over: "Wesley is een van de beste Nederlandse voetballers van de afgelopen jaren. Hetzelfde geldt voor Arjen. Geweldige spelers met een enorme uitstraling. Maar ik wil doorselecteren, bouwen aan een nieuw Oranje en moet dus keuzes maken," aldus de bondscoach. Waarmee het nieuws rond Sneijder en eerder Robben in feite een nieuwe start markeert. Die van de opbouw van een vernieuwd en verjongd Oranje, dat op 23 maart in Amsterdam voor het eerst stevig getest wordt tegen Engeland. Drie dagen later wacht de vriendschappelijke interland in Lausanne tegen Portugal. Van Hooijdonk Ervaringsdeskundige Pierre van Hooijdonk, hij speelde met Sneijder en Robben én analyseerde na zijn actieve carrière voor de NOS het Nederlands elftal. Hij begrijpt het moment van het afscheid als geen ander. "Jongens in de fase van Wesley en Arjen werken heel bewust toe naar een eindtoernooi. Nu weer twee jaar alles moeten geven, dat is veel gevraagd aan jezelf. Je moet dan kiezen. Temeer omdat je fysiek toch inlevert, ook door het vele reizen. Je wordt er niet fitter op met de jaren. Arjen speelt dan nog op topniveau. Die gaat de interlandperiodes benutten om bij Bayern fit te zijn." Tot op de laatste seconde heb ik genoten van deze mannen in het Nederlands elftal Van Hooijdonk was, hoewel hij hun afscheid van Oranje als 'logisch' ziet, nog niet uitgekeken op het duo, bekent hij. "Tot op de laatste seconde heb ik genoten van deze mannen in het Nederlands elftal. Vooral ook van hun instelling. De verantwoordelijkheid die ze steeds namen. Hun winnaarsmentaliteit. Wesley tegen Frankrijk, uit. Hij had een onmogelijke opgave op een heel aanvallend middenveld. Maar hij vocht voor wat hij nog steeds waard was. Die wedstrijd zal niet als een afscheidscadeau gevoeld hebben. Maar daar hoorde je hem niet over; gewoon geven wat je hebt." Andere tijd "Arjen en Wesley zagen de groep om hen heen anders worden. Niet zo zeer minder, maar wel anders. Een andere manier van beleving. Niet slechter, anders, een andere tijd breekt aan. Dat is normaal, iedere ouder wordende speler maakt dat mee, ik herken dat wel." "Toch zag je ze hun verantwoordelijkheid nemen, hoe moeilijk het ook was. En ze konden niet afbouwen hè, het waren bepaald geen wisselspelers. Ze stonden in het veld, alle ogen op ze gericht. Robben tegen Zweden, thuis. Die goal, zijn houding, wetend dat het zijn laatste interland was, alles. Wat heb ik daarvan genoten." Bij elkaar speelden Sneijder en Robben 229 interlands en scoorden 68 doelpunten. Pijlers "Er zullen nu nieuwe pijlers ontstaan. Ook dat is een logisch proces. Daarom: op tijd opstappen is ook een kwaliteit. Ik denk dat er in Kluivert en Memphis jongens klaar staan om Robben op te volgen. De opvolging van Sneijder vind ik lastiger. Die was zo creatief en anticipeerde zo snel, hij had een derde oog, leek het wel. Maar ook op zijn plaats komt weer een topper, dat presteert het Nederlandse voetbal keer op keer, alleen moeten we soms even wachten." Interlandcarrière Arjen Robben in cijfers 96 interlands 37 doelpunten 8 gele kaarten 0 rode kaarten 7.393 minuten 61 keer winst 19 keer gelijk 16 keer verloren 6 eindtoernooien Interlandcarrière Wesley Sneijder in cijfers 133 interlands (recordhouder) 31 doelpunten 11 gele kaarten 0 rode kaarten 9.752 minuten 85 keer winst (recordhouder) 21 keer gelijk 27 keer verloren 6 eindtoernooien Wesley Sneijder stopt als internationalZondagochtend werd bekend dat Wesley Sneijder afscheid neemt als international.