maandag 23 juli 2018

Rijksoverheid: Gezamenlijke verklaring van Nederland en Turkije

Gezamenlijke verklaring van Nederland en Turkije
De ministers van Buitenlandse Zaken van Turkije en Nederland ontmoetten elkaar op 11 juli jl. en marge van de NAVO Top in Brussel. De ministers bespraken de betreurenswaardige gebeurtenissen van maart 2017 die resulteerden in verslechtering van de relatie tussen Nederland en Turkije. De twee ministers onderstreepten dat Turkije en Nederland twee vriendschappelijke landen en NAVO-bondgenoten met veel gemeenschappelijke belangen zijn. Zij onderhouden al meer dan vier eeuwen diplomatieke betrekkingen, zijn zes decennia NAVO-bondgenoten en hebben substantiële handels- en investeringsrelaties. De twee ministers gaven de bereidheid van de respectievelijke landen aan om de betrekkingen tussen Turkije en Nederland te normaliseren. Zij onderstreepten het belang van strategische samenwerking tussen de beide landen op verschillende gebieden zoals migratie, terrorismebestrijding en het bevorderen van economische samenwerking. Na deze positieve ontmoeting namen beide ministers het initiatief om nogmaals contact op te nemen.