vrijdag 7 september 2018

Ons Oranje! Kenny Tete en Ruud Vormer in de basis tegen Peru

Kenny Tete en Ruud Vormer in de basis tegen Peru
Het Nederlands elftal begint aan de wedstrijd tegen Peru in een 3-4-3-formatie. Bondscoach Ronald Koeman heeft voor onder meer Kenny Tete en Ruud Vormer een plaats in de basis ingeruimd. Tijdens de persconferentie woensdag maakte de bondscoach al bekend dat Jasper Cillessen zou keepen. Achterin staan De Ligt, Van Dijk en Blind. Ten opzichte van de voorgaande interlands staat er een versterkt middenveld, met Tete en Babel aan de zijkanten en Wijnaldum en Strootman als controleurs. Voor Ryan Babel is het zijn 50ste interland. Memphis begint als spits aan de laatste interland van Wesley Sneijder, die samen met Ruud Vormer achter de spits speelt. De 133-voudig international draagt de aanvoerdersband en zal ongeveer een uur spelen. Opstelling Nederland: Cillessen; De Ligt, Van Dijk, Blind; Tete, Wijnaldum, Strootman, Babel; Vormer, Sneijder; Memphis.

Oranje geeft Sneijder afscheid met glans
Een afscheid met glans moest het worden. En dat werd het uiteindelijk ook. Het Nederlands elftal versloeg donderdagavond Peru in een oefenduel (2-1) en nam zo op gepaste wijze afscheid van haar recordinternational: Wesley Sneijder. Hoewel de oefeninterland van donderdagavond moet worden gezien als een meer dan serieuze voorbereiding op de duels om de Nations League, was het toch vooral de avond van Wesley Sneijder. De recordinternational nam in zijn 134e wedstrijd in het Oranje-shirt afscheid van de ploeg, waarin hij zoveel mooie momenten beleefde. Denk aan zijn doorbraakwedstrijd tegen Schotland, denk aan Euro 2008 en denk aan de WK's in 2010, toen Sneijder 5 keer scoorde en aan het WK van 2014. Nog één keer   Nog één keer het volkslied. Nog één keer de aanvoerdersband strak om zijn arm. Nog één keer een glimp van zijn klasse zien. Nog één keer. Dat moment was er in de 53e minuut. Met een typische Sneijder-pass – in één gespeeld en precies op maat – zette hij collega Ruud Vormer voor de Peruaanse doelman. De middenvelder schoot echter over. — Foto: Wesley Sneijder, voor het laatst in het Oranje-shirt. Het begin van het duel was echter niet voor het Oranje van Sneijder, maar voor de gasten uit Zuid-Amerika, waarbij oud-PSV'er Jefferson Farfan de bekendste speler op het wedstrijdformulier was. Het begon al in minuut 6, toen Yoshimar Yotun de bal voor een open doel naast schoof. Zes minuten later was het wel raak. Pedro Aquino torende bij een hoekschop boven iedereen uit: 0-1. Gaandeweg de eerste helft kwam Nederland een aantal keer gevaarlijk voor het doel. Daley Blind was met een schot van afstand dicht bij de gelijkmaker. Debuut Direct na rust was daar het debuut van Frenkie de Jong. De Ajacied zou al eerder worden opgeroepen, mits hij niet geblesseerd was geraakt, verklapte Koeman voorafgaand. Hij verving Georginio Wijnaldum. Ook Davy Pröpper kwam in de ploeg, voor Kevin Strootman. Oranje ging op jacht naar de gelijkmaker en daar was Ruud Vormer dicht bij in de buurt. Eerst stiftte hij de bal voorlangs, twee minuten later schoot de middenvelder in kansrijke positie over. De gelijkmaker kwam er wel. De Jong toonde direct zijn kwaliteiten en bediende Memphis: 1-1. En toen werd het 22.07 uur en brak de 60e minuut van de wedstrijd aan. Het moment waarop Sneijder – zoals vooraf besproken – werd gewisseld. Onder een ovationeel applaus verliet hij het veld van de Johan Cruijff ArenA. Niet langer is hij international van Oranje, maar zoals hij zelf eerder aangaf: het Nederlands elftal heeft er vanaf nu een fanatieke supporter bij.    Glans Zonder de captain ging het team van Koeman onverminderd op zoek naar meer. Om zo het afscheid van Sneijder van nog meer glans te voorzien en om aan vertrouwen te winnen. Het zocht en vond. Want zeven minuten voor tijd rondde Memphis een door hem zelf opgezette aanval af: 2-1. — Foto: Memphis juicht na één van zijn twee treffers tegen Peru. Zondag komt het Nederlands elftal opnieuw in actie. Dan is in Parijs wereldkampioen Frankrijk de opponent tijdens de eerste wedstrijd om de Nations League.

Indrukwekkend eresaluut bondsridder Sneijder
Met een indrukwekkend eresaluut heeft Wesley Sneijder na zijn 134e interland afscheid genomen van het Nederlands elftal en haar legioen. Met een programma na afloop van Nederland-Peru, waarin Sneijder voor het laatst het Oranje-shirt droeg, zwaaide het publiek de recordinternational nog één keer uit. En werd hij benoemd tot bondsridder. Direct na het laatste fluitsignaal van de interland, die eindigde in een 2-1 overwinning voor Oranje, werd de middenstip van de Johan Cruijff ArenA omgetoverd tot een knusse huiskamer. Het feestvarken nam op de bank plaats, samen met zijn vrouw en kinderen. Film Ze kregen een mooie film voorgeschoteld, waarin invloedrijke personen uit zijn voetballoopbaan het feestvarken toespraken. Onder meer José Mourinho, Louis van Gaal, Rafael van der Vaart, Arjen Robben en familieleden hadden lovende woorden voor Sneijder. De woorden werden begeleid met tikjes tegen het voorhoofd, verwijzend naar hét Oranje-moment van Sneijder: zijn kopdoelpunt tegen Brazilië, op het WK 2010. Bondsridder Sneijder gaat vanaf nu door het leven als bondsridder van de KNVB. Dit maakte bondsvoorzitter Michael van Praag bekend. Ook FIFA-voorzitter Gianni Infantino was aanwezig bij het afscheid van Sneijder. Tot slot was er nog een ereronde, waarbij Sneijder het Oranje-publiek uitgebreid bedankte. Met de gang naar de kleedkamer kwam het besef: het tijdperk van Wesley Sneijder in het Nederlands elftal – dat zijn oorsprong vond in 2003 –  zit er op.

Aftermovie: nog een keer Wesley Sneijder in Oranje
Nederland - Peru zal de historie ingaan als de wedstrijd waarin het Oranjelegioen afscheid nam van Wesley Sneijder. Van de speler wel te verstaan, want het Oranjelegioen heeft er een lid bij. Vanaf nu zal Wesley Sneijder zich melden op het Oranjeplein. Hopelijk om te zien dat de nieuwe generatie net zo veel meemaakt als hij in 15 jaar Oranje. Nog een keer de sportmaaltijd. Nog een keer in de bus naar het stadion. Nog een keer de grappen in de kleedkamer. Nog een keer het Oranjeshirt met nummer 10. Nog een keer de aanvoerdersband om de arm. Nog een keer het volkslied. Nog een keer die splijtende pass. Nog een keer genieten van Wesley Sneijder. Van straatschoffie uit het Utrechts Ondiep tot patron van Oranje. Voor het laatst.

Ryan Babel knokt zich terug naar vijftig interlands
In de schaduw van het afscheid van Wesley Sneijder was er ook een schaal voor Ryan Babel (31). Hij speelde tegen Peru zijn vijftigste interland. "Ik denk niet dat veel mensen hadden verwacht dat ik dat nog zou halen." Misschien had Babel daarom zijn haar wel rood geverfd. Het oogde in ieder geval feestelijk en het paste goed bij de sfeer van de avond, waarbij alle aandacht uitging naar het afscheid van recordinternational Wesley Sneijder. "Terecht ook", zegt Babel. En gelukkig hebben we het uiteindelijk kunnen afsluiten met een overwinning. Peru is een goede ploeg, maar we hebben de boel knap omgedraaid en speelden meer op hun helft." Trots Het wal alweer zijn vijftigste interland en daarvoor kreeg uit handen van KNVB-directeur Eric Gudde een zilveren schaal. Het maakte een gevoel van trots los in de aanvaller. "Ik denk niet dat veel mensen hadden verwacht dat ik de vijftig nog zou aanraken."  Ryan Babel kreeg na afloop een zilveren schaal uit handen van Eric Gudde. Als Ajax-talent ging het hard met Babel. Hij debuteerde onder Marco van Basten in 2005 tegen Roemenië (0-2 winst). Hij luisterde zijn eerste interland direct op met een doelpunt en verdiende niet veel later een transfer naar Liverpool. Tot en met 2011 speelde Babel 42 interlands. Daarna verdween hij uit beeld. Niet helemaal terecht volgens Babel. "Ik vind persoonlijk dat ik de jaren hiervoor niet altijd een eerlijke kans heb gekregen om terug te knokken en mezelf te laten zien bij het Nederlands elftal. Uiteindelijk heb ik die kans gekregen en heb ik die met beide handen gegrepen." Oudste Onder Koeman wil hij weer belangrijk zijn voor Oranje. "Ik ben de oudste van de groep en kan mijn ervaring met de jonge jongens delen." Zondag wacht Frankrijk, de wereldkampioen. "Het beste land op dit moment, zegt Babel. Een wedstrijd om naar uit te kijken, houdt hij de jonkies dan ook voor. "Het is een hele goede test. Waar staan we op dit moment." Bovendien biedt de Nations League een extra kans om je te kwalificeren voor het EK. Dat zal Babel graag willen want van de vijftig interlands speelde hij er pas een op een eindronde - het WK 2006. Daar moet nog minimaal een EK bij.