zondag 14 oktober 2018

Ons Oranje! KNVB schorst Jordan Teze na spuugincident

KNVB schorst Jordan Teze na spuugincident
Op last van de KNVB-directie is Jordan Teze met onmiddellijke ingang verwijderd uit de selectie van Oranje O20. De 19-jarige verdediger van PSV spuugde vrijdag na afloop van de met 1-1 gelijk gespeelde uitwedstrijd tegen Duitsland naar een van zijn tegenstanders. "Dit is ongeveer het laagste wat je als sportman kunt doen bij een tegenstander. Een ongelooflijk slecht voorbeeld. Dat tolereren we niet, dus is hij uit de selectie verwijderd", aldus Eric Gudde, die de beslissing vandaag samen met zijn directeur topvoetbal Nico-Jan Hoogma nam. Aanstaande dinsdag speelt het team van coach Bert Konterman in Katwijk tegen zijn leeftijdgenoten. "Teze is er dan dus niet bij, hoe lang hij geschorst blijft, bepalen we nog nader", aldus de directeur betaald voetbal. Eerder op de dag had Konterman ook al namens zijn speler en namens de KNVB officieel excuses gemaakt aan de Duitsers. "Goed dat dat gebeurde, maar het was voor zo'n lage actie onvoldoende", zo sprak Gudde later op de dag. "Hier past onmiddellijk straf."

Pablo Rosario niet speelgerechtigd tegen Duitsland
Pablo Rosario is niet speelgerechtigd voor de Nations League-wedstrijd tegen Duitsland vanavond. De middenvelder liep vorige maand een schorsing van één wedstrijd op bij Jong Oranje, na een rode kaart in de wedstrijd tegen Jong Schotland. De KNVB was van mening dat die schorsing voorbij is, omdat Jong Oranje gisteren al speelde tegen Letland. Bovendien leest de KNVB in de officiële regels dat de schorsing alleen betrekking heeft op duels van Jong Oranje. De UEFA interpreteert de regels anders en zegt dat ook duels van het A-elftal onder de schorsing vallen, en dat een geschorste speler in zo'n situatie pas twee dagen later weer in actie mag komen.  De KNVB steekt de hand in eigen boezem en realiseert zich dat in dit geval grondiger onderzoek had moeten plaatsvinden.

Dumfries en Bergwijn debuteren tegen Duitsland
Denzel Dumfries en Steven Bergwijn staan aan de aftrap bij het Nations League-duel tegen Duitsland. Ook Marten de Roon heeft een plek in de basis. Ten opzichte van het duel tegen Frankrijk neemt het drietal de plekken in van Kenny Tete, Davy Pröpper (beiden geblesseerd) en Quincy Promes, die op de bank plaatsneemt. Frenkie de Jong is fit genoeg bevonden om aan het duel tegen Duitsland te beginnen. Het duel in de uitverkochte Johan Cruijff ArenA begint om 20.45 uur en wordt live uitgezonden op NPO 1. Opstelling Nederland: Cillessen; Dumfries, De Ligt, Van Dijk, Blind; De Roon, Wijnaldum, Frenkie de Jong; Bergwijn, Memphis, Babel.

Historische overwinning op heerlijke Oranje-avond
Op een heerlijke Oranje-avond in de Johan Cruijff ArenA heeft het Nederlands elftal in de Nations League met 3-0 van Duitsland gewonnen. Niet eerder won Nederland met zulke ruime cijfers van de Oosterburen. De doelpunten werden gemaakt door Virgil van Dijk, Memphis en Georginio Wijnaldum. Bondscoach Ronald Koeman had een basisplaats in petto voor twee debutanten. De rechterkant bestond uit PSV'ers Denzel Dumfries en Steven Bergwijn. Een derde mogelijke debutant in de selectie – Pablo Rosario – zat nog een schorsing uit na een rode kaart bij Jong Oranje. — Foto: Steven Bergwijn was één van de drie debutanten tegen Duitsland. Tegenstander Duitsland is naarstig op zoek naar eerherstel. De grootmacht die in 2014 nog als wereldkampioen werd gehuldigd, werd afgelopen zomer op het WK in Rusland al in de eerste ronde uitgeschakeld. Met een nederlaag tegen Zuid-Korea als passend slotstuk van een dramatisch verlopen toernooi. Het opende de Nations League een maand geleden met een gelijkspel tegen Frankrijk: 0-0. Een aantrekkelijke eerste helft kenmerkte zich door veel gevaarlijke momenten voor beide doelen. Duitsland was een aantal keer dicht bij de voorsprong, vooral via Thomas Müller en Timo Werner. Maar na een half uur was het juist Oranje dat wist te scoren. Uit een hoekschop van Memphis, kopte Ryan Babel tegen de lat. De terugspringende bal was voor aanvoerder Virgil van Dijk, die het laatste zetje gaf. — Foto: Virgil van Dijk opent de score tegen de Duitsers. In het laatste kwartier voor rust legde Nederland frivool aanvalsspel op de mat. Met een paar heerlijke aanvallen als gevolg. De met zelfvertrouwen spelende Memphis was bijna altijd als initiator, Dumfries was gevaarlijk met zijn voorzetten vanaf de zijkant en ook Georginio Wijnaldum speelde een belangrijke rol. Mogelijkheid Na rust speelde Leroy Sané een opvallende rol. De aanvaller van Manchester City maakte – net als Julian Draxler – na een klein uur zijn entree in het keurkorps van bondscoach Joachim Löw. Niet veel later kreeg hij dé uitgelezen mogelijkheid om Duitsland aan een doelpunt te helpen, maar zijn schot ging naast. Met Arnaut Danjuma Groeneveld kwam het aantal debutanten aan Nederlandse zijde op drie. Hij kwam samen met Quincy Promes in de ploeg voor Babel en Bergwijn. De aanvaller van Club Brugge maakt een stormachtige ontwikkeling door en speelde vijf maanden geleden nog zijn wedstrijden voor NEC in de toenmalige Jupiler League. Impulsen Het duo moest voor frisse aanvallende impulsen zorgen in een fase die bijna volledig werd gedomineerd door de Duitsers. Nederland gokte op een uitval en was bijna succesvol, maar Wijnaldum schoot hoog over. Vijf minuten voor tijd was het wel raak en zette Memphis de kroon op zijn uitstekende wedstrijd door een voorzet van Promes af te ronden. Het Oranje-legioen ontving de bevrijdende treffer met open armen en liet de Johan Cruijff ArenA ontploffen. Een vlammend schot van dezelfde Memphis spatte vervolgends uiteen op de lat. In de blessuretijd maakte Georginio Wijnaldum het Oranje-feest compleet: 3-0. — Foto: Memphis en Wijnaldum feesten na de 3-0. Door de overwinning doet Oranje weer volledig mee in poule A1 van de Nations League. Komende dinsdag oefent Nederland in en tegen België.

Van der Vaart en Kuyt nemen afscheid als Bondsridder
Een passend afscheid verdienden ze en een prachtig afscheid werd het. Rafael van der Vaart en Dirk Kuyt werden na de interland Nederland-Duitsland (3-0 voor Nederland) door de KNVB in het zonnetje gezet en gaan vanaf nu als Bondsridder door het leven. Van der Vaart en Kuyt maakten onderdeel uit van een unieke generatie internationals en waren meer dan een decennium bepalende gezichten in Oranje. Het duo speelde historische wedstrijden, waaronder de WK-finale van 2010 tegen Spanje. Debuut Rafael van der Vaart maakte in 2001 zijn debuut in het Nederlands elftal, tegen Andorra. Drie jaar later speelde Dirk Kuyt zijn eerste wedstrijd voor Oranje, in een interland tegen Liechtenstein. Van der Vaart speelde in totaal 109 wedstrijden voor Nederland, Kuyt kwam tot 104 interlands. Het Bondsridderschap is de hoogste onderscheiding die de KNVB kent. Daarnaast ontving het duo een gouden schaal. Bekijk het afscheidsinterview van OnsOranje met Dirk Kuyt: Bekijk het afscheidsinterview van OnsOranje met Rafael van der Vaart: