zondag 21 oktober 2018

Ons Oranje! Tien feiten over België - Nederland

Tien feiten over België - Nederland
De Derby der Lage Landen staat vandaag, dinsdag 16 oktober, weer op het programma. Aan de hand van tien feiten blikken we vooruit op de oefeninterland. Het is voor de 127e keer dat Nederland en België tegenover elkaar staan. Daarmee zijn de Belgen met afstand de tegenstander tegen wie het Nederlands elftal het vaakst speelde. Op de tweede plaats staat (West-)Duitsland, waar 41 keer tegen gespeeld werd. De laatste ontmoeting was op 9 november 2016, in Amsterdam. Die vriendschappelijke wedstrijd eindigde in een 1-1 gelijkspel, waarbij Davy Klaassen het Nederlandse doelpunt maakte uit een strafschop. Van de voorgaande 126 ontmoetingen won Oranje er 55, eindigden er 30 in een gelijkspel en zegevierde België 41 keer. Oranje wist al zeven duels op rij niet te winnen van België (vijf gelijk, twee verloren), een evenaring van de langste reeks zonder zege op de zuiderburen (eerder in 1924, 1950 en 1964). De laatste overwinning op de Belgen dateert van ruim 21 jaar geleden (6 september 1997, 3-1). Davy Klaassen was in 2016 trefzeker tegen België. Negen keer eerder speelde Nederland in het Koning Boudewijnstadion tegen België. Alleen in 1980 (1-0 nederlaag) kwam Oranje niet tot scoren. Vijf spelers uit de huidige selectie kwamen eerder in actie tegen België: Daley Blind, Georginio Wijnaldum, Stefan de Vrij, Memphis Depay en Tonny Vilhena. België verloor slechts één van de laatste 29 interlands die het speelde (23 overwinningen, vijf gelijk): de halve finale tegen Frankrijk op het WK 2018 (0-1). Alex Witsel en Georginio Wijnaldum in duel in 2016. Oranje is ongeslagen in de laatste elf oefenwedstrijden buitenshuis (acht overwinningen, drie gelijk) en kwam in alle elf duels tot scoren. Memphis Depay was direct betrokken bij elf doelpunten in zijn laatste dertien interlands (zeven treffers, vier assists). Ook is hij sinds afgelopen zaterdag de jongste international (24 jaar en 242 dagen) met twaalf interlanddoelpunten sinds Patrick Kluivert in 1998. Als Pablo Rosario of Marco Bizot vanavond in actie komt, is diegene de tiende debutant dit kalenderjaar. De laatste keer dat er meer spelers debuteerden in een kalenderjaar, was in 2013. Toen kwamen er elf nieuwelingen binnen de lijnen. De wedstrijd in het Koning Boudewijnstadion begint om 20.45 uur en wordt live uitgezonden op NPO 1. Oranje zal gesteund worden door ongeveer 750 Nederlandse supporters.

Danjuma Groeneveld voor het eerst in de basis van Oranje
Bondscoach Ronald Koeman heeft zes wijzigingen doorgevoerd in de opstelling. Arnaut Danjuma Groeneveld, afgelopen zaterdag debuterend met een invalbeurt, staat voor het eerst in de basis. Achterin vervangt Stefan de Vrij de geblesseerde Virgil van Dijk en speelt Nathan Aké als linksback. Daley Blind schuift op naar het middenveld, waar hij afgelopen zaterdag ook in de slotfase speelde. Oranje speelt met een compleet ander middenveld, waar ook plek is voor Donny van de Beek en Kevin Strootman. Naast Arnaut Danjuma Groenveld is er ten opzichte van afgelopen zaterdag voorin ook een plek voor Quincy Promes. Oranje begint daarmee met de aanval waar het tegen Duitsland de wedstrijd mee eindigde. Opstelling Nederland: Cillessen; Dumfries, De Ligt, De Vrij, Aké; Van de Beek, Blind, Strootman; Promes, Memphis, Danjuma Groeneveld.

Goed resultaat Oranje tegen buurman België
Het Nederlands elftal heeft drie dagen na de eclatante 3-0 overwinning op Duitsland opnieuw een goed resultaat behaald tegen een buurland. In Brussel werd 's werelds beste ploeg België in een oefenduel op 1-1 gehouden. België is bezig aan het beste kalenderjaar ooit. De Zuiderburen werden afgelopen zomer derde op het WK in Rusland en zijn de trotse koploper van het FIFA-klassement. Kortom: de beste ploeg van de wereld van dit moment. Er viel voor Oranje dus voldoende te halen in deze oefenpartij: een berg vertrouwen en een nieuwe bevestiging van de opgaande lijn van de laatste wedstrijden. Veranderingen De opstelling van Oranje was op zes plaatsen veranderd ten opzichte van de jubelpartij tegen Duitsland (3-0 winst). Deels wegens lichte blessures, deels omdat bondscoach Ronald Koeman andere spelers aan het werk wilde zien. Zo waren er basisplaatsen voor Nathan Aké, Stefan de Vrij, Donny van de Beek, Kevin Strootman, Quincy Promes en Danjuma Groeneveld. Ook bij België waren er de nodige wijzingen, maar de entree van spelers als Axel Witsel, Dries Mertens, Eden Hazard en Romelu Lukaku verraadde toch voldoende klasse.  De elf van Oranje, voorafgaand aan België-Nederland.  De vijfde minuut, het eerste gevaar, meteen raak. Eden Hazard joeg de Nederlandse defensie op hol en via het hoofd van Van de Beek belandde de bal op de slof van Dries Mertens. De oud-PSV'er vuurde een raket af, die in de kruising belandde. Belgische storm Wat volgde was een soort van Belgische storm, waarbij de Nederlandse verdedigers vol aan de bak moesten. Toen de wind wat ging liggen, kwamen de Nederlandse aanvallers vaker in beeld. Memphis bijvoorbeeld, de smaakmaker tegen Duitsland, schoot de bal op de schoenen van België-doelman Simon Mignolet. Drie minuten later: een prachtige counter van Nederlandse makerlij. Van de Beek – Promes – Memphis en als eindstation Arnaut Danjuma Groeneveld. De aanvaller van Club Brugge schoot de bal in zijn tweede interland meer dan beheerst binnen: 1-1. Arnaut Danjuma Groeneveld op weg naar zijn eerste interland-goal.  Een doelpunt met een positieve uitwerking, zo bleek. Niet veel later schoot Quincy Promes na een knap schot tegen de paal. Aan de overkant schoof Eden Hazard – het Belgische wonderkind – de bal naast het doel van Cillessen. Debuut Na rust was daar het debuut van Pablo Rosario. De PSV'er maakte zijn entree in de Derby der Lage Landen, net als Hans Hateboer. België nam opnieuw het initiatief – waarbij Cillessen een aantal keer handelend moest optreden. Maar gaandeweg was daar weer de veerkracht van de brigade van Ronald Koeman, dat brutaal de overhand nam en loerde op de overwinning. En was het dicht bij een tweede treffer via kopballen van Aké en Rosario. Memphis speelde, net als tegen Duitsland, een ijzersterke wedstrijd.  Het bleef bij 1-1 in het Koning Boudewijn Stadion. Bondscoach Ronald Koeman kwam voor een resultaat en kreeg een resultaat. Een remise tegen België, de nummer één van de wereld, daar zal tevreden over zijn. Opnieuw een fraaie opsteker op weg naar de beslissende fase van de Nations League. Volgende maand speelt Oranje tegen Frankrijk (thuis) en tegen Duitsland (uit).

Aftermovie: Nagenieten van 127ste Derby der Lage Landen
Het basisdebuut van Arnaut Danjuma Groeneveld. De vroege tegentreffer van Dries Mertens. De gelijkmaker van Groeneveld. Het debuut van Pablo Rosario. En de paal die een Nederlandse overwinning in de weg stond. Er viel dinsdagavond tijdens de 127ste Derby der Lage Landen genoeg te beleven! Geniet met onze aftermovie nog een keer na van de wedstrijd tussen Oranje en de Rode Duivels!

Thuiswedstrijden Nederlands elftal en Oranjevrouwen uitverkocht
De thuiswedstrijd van het Nederlands elftal, tegen Frankrijk op 16 november, en de thuiswedstrijd van de OranjeLeeuwinnen, in de finale van de play-offs tegen Zwitserland op 9 november, zijn uitverkocht. Na een enorm drukke week in de KNVB-ticketshop kunnen beide teams rekenen op de steun van een vol stadion. De resultaten van het Nederlands elftal in de afgelopen week, een 3-0 overwinning thuis tegen Duitsland en een 1-1 gelijkspel in en tegen België, zorgden ervoor dat de kaartverkoop voor Frankrijk-thuis nog eens extra aantrok. Voor het eerst in lange tijd is een thuiswedstrijd van de mannen daarmee al een maand voor aanvang uitverkocht. In totaal zullen 46.516 toeschouwers aanwezig zijn bij de wedstrijd in De Kuip. Afgelopen zaterdag zag een uitverkochte Johan Cruijff ArenA hoe Nederland met 3-0 van Duitsland won. De OranjeLeeuwinnen zullen gesteund worden door 23.750 toeschouwers in De Galgenwaard. Vrijdag om 12.00 uur startte de reguliere verkoop en binnen dertig minuten waren de laatste tickets al verkocht. OranjeLeeuwinnen "We zijn blij dat de fans de OranjeLeeuwinnen zo massaal willen aanmoedigen. Anderzijds vinden we het jammer dat we ook veel supporters teleur moeten stellen", reageert directeur amateur- en vrouwenvoetbal Jan Dirk van der Zee op de uitverkochte wedstrijd van de vrouwen.  "We hebben met Stadion Galgenwaard gekozen voor een middelgroot stadion om zo de toegangsprijzen schappelijk en toegankelijk te houden, zodat ook gezinnen en groepen de wedstrijden kunnen bezoeken." Bij de keuze voor een locatie wordt daarnaast onder meer gekeken naar de beschikbaarheid van het stadion, de spreiding in het land en capaciteit van het stadion. Eerder dit jaar speelden de Oranjevrouwen al in Eindhoven, Heerenveen en Breda. De populariteit van de wedstrijden van de Leeuwinnen is de afgelopen maanden nog verder toegenomen. De KNVB onderzoekt daarom de mogelijkheid of de Oranjevrouwen in de toekomst hun thuiswedstrijden in grotere stadions kunnen spelen. Ook de eerste wedstrijd in de play-offs, tegen Denemarken, speelden de OranjeLeeuwinnen in een uitverkocht huis. Programma De OranjeLeeuwinnen spelen op vrijdag 9 november in de Galgenwaard de eerste van twee finalewedstrijden in de play-offs. De return vindt op dinsdag 13 november plaats in het Zwitserse Schaffhausen. De winnaar van het tweeluik verzekert zich van een ticket voor het WK in Frankrijk, volgende zomer. Het Nederlands elftal speelt in november de laatste twee wedstrijden in de UEFA Nations League. Momenteel bezet het team de tweede plaats in de poule. Bij een overwinning op Frankrijk maakt het nog kans om drie dagen later, in Duitsland, de groepswinst binnen te slepen en zich daarmee te plaatsen voor het Final Four-toernooi van de Nations League. UITVERKOCHT! 💪Nederland - Frankrijk en @oranjevrouwen - Zwitserland worden allebei in een uitverkocht stadion gespeeld: https://t.co/JFUXAwNCEH. pic.twitter.com/d3rk7jxJ9k — OnsOranje (@OnsOranje) 19 oktober 2018