maandag 19 november 2018

Ons Oranje! Mark Rutte bij Nations League-treffen met Duitsland

Mark Rutte bij Nations League-treffen met Duitsland
Minister-president Mark Rutte is volgende week maandag in Gelsenkirchen aanwezig bij Oranjes laatste UEFA Nations-groepsduel met Duitsland. Voorafgaand aan de wedstrijd is Rutte in Düsseldorf voor een overleg tussen afvaardigingen van de Nederlandse en Noordrijn-Westfaalse regeringen over strategische en grensoverschrijdende samenwerking.   Stade de France De minister-president bezocht al eerder een wedstrijd van het Nederlands elftal. In augustus 2017 was hij op uitnodiging van de Franse president Macron te gast bij het WK-kwalificatieduel tussen Frankrijk en Nederland in het Stade de France.

Oranje in zelfde opstelling als tegen Duitsland
Het Nederlands elftal gaat in de voorlaatste UEFA Nations League-wedstrijd tegen Frankrijk beginnen in exact dezelfde formatie als tegen Duitsland. Dat betekent dat er opnieuw basisplaatsen zijn voor Dumfries, De Roon en Bergwijn. Bij een gelijkspel of overwinning voor de Fransen zijn zij zeker van groepswinst in Poule A van de Nations League. Bij een overwinning van Nederland valt maandag de beslissing, als Oranje het tegen Duitsland opneemt. Opstelling Nederland: Cillessen; Dumfries, De Ligt, Van Dijk, Blind; De Roon, Wijnaldum, Frenkie de Jong; Bergwijn, Memphis, Babel.

Sensationele zege Oranje op wereldkampioen
Opnieuw een avond met het Nederlands elftal die nog lang zal heugen. Door een sensationele overwinning in de Nations League heeft het Nederlands elftal zich op verschillende fronten een dienst bewezen. In een overtuigende wedstrijd werd wereldkampioen Frankrijk in de Rotterdamse Kuip met 2-0 geklopt. Het perfecte scenario voltrok zich in de voetbaltempel. Ga maar na: het Oranje van bondscoach Ronald Koeman heeft in de groep vol voetbalreuzen volop kans op de groepswinst. Een gelijkspel tegen Duitsland, komende maandag, volstaat voor een finaleronde in de zomer van 2019. Geplaatste status Lijfsbehoud in de hoogste divisie is sowieso een feit, omdat Duitsland door de overwinning op Frankrijk naar divisie B is gestuurd. Misschien nog wel belangrijker is de geplaatste status bij de loting voor EK-kwalificatie, waardoor de sterkste landen worden ontlopen. De zege op de kersverse wereldkampioen was een collectieve topprestatie van formaat. Jasper Cillessen, Denzel Dumfries, Matthijs de Ligt. Virgil van Dijk, Daley Blind, Marten de Roon, Frenkie de Jong, Georginio Wijnaldum, Steven Bergwijn, Memphis, Ryan Babel en invallers Quincy Promes, Tonny Vilhena en Nathan Aké. Allemaal hadden zij hun bijdrage in dit grote succes.    — Foto: Frenkie de Jong (links) in duel met Kylian Mbappé. Een maand geleden kon het al niet op voor het Oranje-legioen, na de enigszins gelukkige, maar eclatante 3-0 tegen de Duitsers. Dat succesnummer wakkerde een prettig soort optimisme aan in Nederland, in aanloop naar de clash met Frankrijk, had ook Koeman gemerkt. Noem het chauvinisme. Wonderkind De keuzeheer wees op de persconferentie een dag eerder vooral op de extreme kwaliteiten die sommige Franse spelers bezitten. Denk dan bijvoorbeeld aan Antoine Griezmann en wonderkind Kylian Mbappé. Spelers die van Frankrijk afgelopen zomer de beste ploeg van de wereld maakten.   Daar was vrijdag weinig van te merken. Het balbezit was in de eerste 30 minuten vooral voor Nederland. Na anderhalve minuut al diende de eerste grote kans zich aan voor Oranje, toen Georginio Wijnaldum op de voeten van Hugo Lloris schoot. Frankrijk was in de spaarzame uitvallen gevaarlijk. Via Griezmann bijvoorbeeld, met een kopbal na zo'n tien minuten. Of via verdediger Benjamin Pavard, met een vlammend schot. Maar het was Nederland dat De Kuip twee minuten voor het verstrijken van de eerste helft liet ontploffen van vreugde. Een doorgeschoten bal kwam voor de voeten van Ryan Babel, die niet verder kwam dan – opnieuw –  de voeten van Lloris. De rebound was voor Wijnaldum, die net als tegen Duitsland wist te scoren: 1-0. — Foto: Georginio Wijnaldum wordt gefeliciteerd na de 1-0.  Ook na rust was er maar één ploeg die initiatief nam en dat was de thuisploeg. Een schot van Babel werd gekraakt, een kopbal van Van Dijk was een stuk gevaarlijker. En dan was er ook nog de aanval die Daley Blind opzette. Met een rake kopbal van Denzel Dumfries tot gevolg. Daarna was Memphis nog twee keer dicht bij de 2-0. Op de been Frankrijk had slechts het geluk dat Lloris als één van de weinige Fransen wel een goede partij aflegde. Keer op keer hield hij de povere wereldkampioen op de been. Een spaarzame opleving aan Franse kant was er middels een schot van Ousmane Dembélé. Verder was het alleen Oranje dat de klok sloeg. Het wachten was op de verlossende, bevrijdende 2-0. — Foto: Matthijs de Ligt troeft de Franse spits Olivier Giroud af.  Frenkie de Jong had een knallend slotakkoord op de voet, maar ook hij vond Lloris op zijn weg. De Kuip danste van geluk toen Oranje diep in de blessuretijd nog een strafschop kreeg. Memphis verzilverde de penalty met een onvervalste 'Panenka'. Opnieuw een historische prestatie op een avond die volledig oranje kleurde. Statistieken Bekijk de statistieken van Nederland-Frankrijk.

Aftermovie Oranje: Nagenieten van een prachtige avond in De Kuip
De strijd, het spel en natuurlijk die verdiende 2-0 overwinning op de wereldkampioen. Het was een prachtige Oranjeavond in de sfeervolle Rotterdamse Kuip die letterlijk trilde van opwinding. Geniet met onze aftermovie nog een keer na van de Nations League-wedstrijd tussen het Nederlands elftal en wereldkampioen Frankrijk!

Tete en Promes in de basis tegen Duitsland
Bondscoach Ronald Koeman heeft twee wijzigingen doorgevoerd in zijn opstelling voor het duel tegen Duitsland. Kenny Tete en Quincy Promes zullen starten, op de plekken van Denzel Dumfries en Steven Bergwijn. Verder start het Nederlands elftal in dezelfde formatie als afgelopen vrijdag, in de met 2-0 gewonnen wedstrijd van Frankrijk. Inzet van het laatste groepsduel is groepswinst en daarmee een plek in de Nations League-finales. Bij een gelijkspel of overwinning tegen Duitsland kwalificeert Oranje zich voor het allereerste Final Four-toernooi. Opstelling Nederland: Cillessen; Tete, De Ligt, Van Dijk, Blind; De Roon, Wijnaldum, F. de Jong; Promes, Memphis, Babel.