zondag 2 december 2018

Ons Oranje! Poulewinst voor Oranje na spectaculaire comeback

Poulewinst voor Oranje na spectaculaire comeback
Het is gelukt! Na een spectaculaire comeback in de laatste minuten van de wedstrijd tegen Duitsland (2-2), heeft het Nederlands elftal de poule in de Nations League gewonnen. Oranje strijdt in juni 2019 om de eindwinst, samen met Portugal, Engeland en Zwitserland. Januari 2018. Op het moment dat al bekend is het Nederlands elftal ontbreekt op het WK in Rusland, wordt Oranje bij de loting van de eerste Nations gekoppeld aan Duitsland – dan nog wereldkampioen – en Frankrijk, dat enkele maanden later de wereldbeker de lucht in mag tillen. De algehele opinie in Nederland: een kansloze missie. Droomscenario Maar zie hier. Na drie van de vier wedstrijden heeft het 'nieuwe' Nederlands elftal alle kans op de eindzege in een groep vol wereldtoppers. Een gelijkspel tegen het al gedegradeerde Duitsland volstaat om de Fransen van de koppositie te stoten. Een scenario waar in januari slechts van werd gedroomd. Het kan snel gaan. Een maand geleden nog werd Duitsland in Amsterdam met 3-0 verslagen. Drie dagen geleden werd Frankrijk op een 2-0 nederlaag getrakteerd. Maar 72 uur na de droomavond in Rotterdam kon Nederland het karwei volmaken, maar belandde het al snel in een Duitse nachtmerrie. Want binnen 20 minuten keek de equipe van Koeman tegen een 2-0 achterstand aan. — Foto: Kenny Tete in duel met de Duitser Schulz.  Nederland kon de lijn van de tegen Frankrijk getoonde perfectie niet doortrekken en zag spits Timo Werner al na 9 minuten scoren. Zo'n 10 minuten later was het via Leroy Sané alweer raak: 2-0. Nederland kon amper gevaar stichten en kreeg vlak voor rust nog een domper te verwerken. Ryan Babel verliet geblesseerd het veld. Hij werd vervangen door debutant door de 20-jarige Javairo Dilrosun. Het werd een primeur van korte duur. Na twintig minuten in de tweede helft moest ook hij met een blessure naar de kant. Geblesseerd In aanloop naar maandagavond zag Koeman Steven Bergwijn geblesseerd afhaken. Quincy Promes was zijn vervanger en ook Kenny Tete kreeg een basisplaats, in plaats van Denzel Dumfries. Oranje stond in Gelsenkirchen voor de loodzware opdracht om in de tweede helft minimaal twee keer te scoren om zo de groepswinst alsnog veilig te stellen. Een taak die alleen maar lastiger werd met het verstrijken van de minuten. Doelman Manuel Neuer werd weinig getest – of het was al via een individuele actie van Memphis. — Foto: Virgil van Dijk schreeuwt het uit van geluk na de 2-2.  Aan de andere kant was Sané bijzonder dicht bij de 3-0. Zoals de Duitsers wel meer momenten lieten liggen om het duel vroegtijdig te beslissen. Het geloof in een goede uitkomst ebde langzaam weg, maar de slotfase won veel aan spanning door de vrij plotselinge treffer van Promes, die erg fraai was. Breekijzer Het was voor Virgil van Dijk - geholpen door een spiekbriefje van de zijkant - het sein om zich in de punt van de aanval te melden, naast dat andere breekijzer: Luuk de Jong. Hij stond nauwelijks op zijn plek of de aanvoerder volleerde als een echte spits een voorzet van Tonny Vilhena achter Neuer.   En zo werd de droom toch werkelijkheid: Nederland mag zich volgend jaar juni in Portugal melden, voor een finaleronde  - de Final Four – met ook het gastland, Engeland en Zwitserland. Inderdaad, het kan snel gaan.

Alles wat je moet weten over de Nations League-finales
Door de het 2-2 gelijkspel tegen Duitsland heeft Oranje groep A1 van de Nations League gewonnen. Daarmee heeft het zich ook geplaatst voor het Final Four-toernooi van deze competitie. In dit artikel geven we antwoord op de belangrijkste vragen. Waar en wanneer is het Final Four-toernooi? Zo goed als zeker wordt het toernooi in Portugal georganiseerd; de UEFA moet hier maandag 3 december alleen nog even formeel mee in stemmen. Op woensdag 5 en donderdag 6 juni worden de halve finales gespeeld, op zondag 9 juni de strijd om de derde plaats en de finale. De wedstrijden worden waarschijnlijk in het Estádio do Dragão van FC Porto en het Estádio D. Afonso Henriques van Vitória Guimarães gespeeld. Het Nederlands elftal is aanwezig op de eerste editie van de Nations League-finales. Wie doen er nog meer mee? Portugal, Engeland en Zwitserland hebben de andere groepen in Divisie A gewonnen en zich daarmee gekwalificeerd voor de Nations League-finales. Kan Oranje zich op dit toernooi kwalificeren voor het EK? Nee. De inzet van het Final Four-toernooi is de Nations League-trofee. Pas als het Nederland niet lukt om zich volgend jaar via de kwalificatiegroep te plaatsen voor het EK, krijgt het sowieso in maart 2020 via de play-offs nog een kans om zich te plaatsen. Hier strijden de vier beste landen uit Divisie A die zich dan nog niet hebben geplaatst voor het EK om één ticket. Wanneer is de loting? Maandag 3 december, een dag na de loting voor de EK-kwalificatie, wordt er in Dublin geloot voor de halve finales. Omdat er ook een wedstrijd om de derde plaats is speelt Oranje sowieso twee wedstrijden in Portugal.

Dit zijn de mogelijke tegenstanders in de EK-kwalificatie
Nu de laatste wedstrijden in de Nations League zijn gespeeld, is ook bekend hoe de potindeling er uit zal zien voor de EK-kwalificatie. Omdat Oranje volgend jaar juni in de Nations League-finales uitkomt, speelt het sowieso in een kwalificatiepoule van vijf landen. Op zondag 2 december wordt er in Dublin geloot voor de EK-kwalificatie, die volgend jaar wordt afgewerkt. Op basis van de resultaten in de Nations League zijn de 55 UEFA-landen verdeeld over zes potten. Oranje maakt zelf onderdeel uit van de pot met groepswinnaars van de UEFA Nations League. Uit ieder van de potten twee tot en met vijf zal Nederland één land treffen. Een nieuwe confrontatie met onze oosterburen behoort dus tot de mogelijkheden. Mogelijke tegenstanders Pot 2Pot 3Pot 4Pot 5DuitslandSlowakijeHongarijeMacedoniëIJslandTurkijeRoemeniëKosovoBosnië en HerzegovinaIerlandGriekenlandWit-RuslandOekraïneNoord-IerlandAlbaniëLuxemburgDenemarkenSchotlandMontenegroArmeniëZwedenNoorwegenCyprusAzerbeidzjanRuslandServiëEstlandKazachstanOostenrijkFinlandSloveniëMoldaviëWalesBulgarijeLitouwenGibraltarTsjechiëIsraëlGeorgiëFaroër Eilanden UNL-pot: Nederland, Zwitserland, Portugal, EngelandPot 1: België, Frankrijk, Spanje, Italië, Kroatië, PolenPot 6: Letland, Liechtenstein, Andorra, Malta, San Marino De wedstrijden worden gespeeld tussen 21 maart 2019 en 19 november 2019. Uit iedere kwalificatiepoule gaan er twee landen rechtstreeks naar het EK in 2020. Mocht het Nederland niet lukken om zich via de kwalificatiepoule te plaatsen, zal het in maart 2020 - omdat het groepswinnaar is in de Nations League - sowieso play-offs spelen. Daar zullen de vier beste landen uit Divisie A van de Nations League die zich nog niet via het kwalificatietoernooi hebben geplaatst strijden om één EK-ticket.

Oranje loot Duitsland ook in de EK-kwalificatie
Het Nederlands elftal heeft voor de EK-kwalificatie opnieuw geloot tegen Duitsland. De ploegen troffen elkaar ook tijdens de Nations League. De andere tegenstanders in groep C zijn Noord-Ierland, Estland en Wit-Rusland. Duitsland had zich niet als groepshoofd geplaatst voor de kwalificatie nadat het als laatste was geëindigd in de poule met Nederland en Frankrijk. Oranje won thuis met 3-0 van de Duitsers en speelde uit met 2-2 gelijk. Nuno Gomes pakte het balletje van Nederland tijdens de loting. — Foto: UEFA EURO 2020 Het toernooi in 2020 kent 24 deelnemers en wordt gespeeld in twaalf landen, maar geen van de organiserende landen is automatisch gekwalificeerd voor het eindtoernooi. De kwalificatiecyclus voor loopt van maart 2019 tot november 2019. De beste twee landen van elke groep kwalificeren zich voor het eindtoernooi. Hiermee zijn de eerste twintig deelnemers van de in totaal 24 deelnemers voor EURO2020 bepaald. De overige landen komen vanuit de play-offs van de Nations League. Als groepswinnaar heeft Nederland hiermee automatisch een vangnet. In de Johan Cruijff ArenA vinden vier duels van het EK plaats: driep groepsduels en een wedstrijd in de achtste finale. De halve finales en de finale van EURO2020 worden gespeeld in het grootste stadion van EURO2020. In het Wembley Stadium vindt na een maand voetbalspektakel door heel Europa het slotstuk plaats.

Oranje begint EK-kwalificatie thuis tegen Wit-Rusland
Het Nederlands elftal begint op donderdag 21 maart aan de EK-kwalificatie. In eigen huis zal de ploeg van bondscoach Ronald Koeman het opnemen tegen Wit-Rusland. De twee duels met Duitsland staan in de speelronden daarna al op het programma. Omdat het Nederlands elftal in juni de finales van de Nations League speelt, waarvoor maandag geloot wordt in Dublin, komt het op alle andere speeldagen tussen maart en november in actie. Oranje eindigt de kwalificatie ook in eigen huis, op dinsdag 19 november tegen Estland. Programma DatumAftrapThuisUitDonderdag 21 maart20:45NederlandWit-RuslandZondag 24 maart20:45NederlandDuitslandVrijdag 6 september20:45DuitslandNederlandMaandag 9 september20:45EstlandNederlandDonderdag 10 oktober20:45NederlandNoord-IerlandZondag 13 oktober18:00Wit-RuslandNederlandZaterdag 16 november20:45Noord-IerlandNederlandDinsdag 19 november20:45NederlandEstland Meer informatie over de speellocaties en kaartverkoop volgt binnenkort. Houd deze website daarvoor in de gaten.