maandag 14 januari 2019

DRC verkiezingen

24/7 BZ Informatieservice

De presidentiële-, provinciale- en parlementsverkiezingen vonden plaats op 30 december 2018. De uitslag is op 10 januari 2019 bekend gemaakt. De situatie blijft onvoorspelbaar. De internationale scholen gaan niet voor 21 januari open. Veel mensen hebben hun terugkeer naar de DRC uitgesteld. De ambassade suggereert om dit voorbeeld te volgen. Voor hen die in de DRC verblijven: neem geen risico's, volg de radioberichten en vermijd demonstraties want deze zullen in de huidige situatie zeker tot geweld van politie of leger leiden. Komt u per ongeluk in een demonstratie terecht? Verlaat deze dan zo snel mogelijk. Tijdens protesten in de afgelopen periode vielen in Kinshasa en andere grote steden doden en gewonden.
Het internet en sms verkeer is door de Congolese overheid platgelegd. Niet alle Nederlanders zullen een bericht kunnen ontvangen; de ambassade Kinshasa probeert zo veel mogelijk mensen te bereiken ook via geregistreerde familieleden in Nederland. De ambassade verzoekt u eventuele bekenden te informeren. De telefoonnetwerken werken wel.
Met vriendelijke groet,
Nederlandse ambassade te Kinshasa