dinsdag 10 september 2019

Noorwegen: Stadswandeling met gids in Gamlebyen

Beste aspirant-lid,

Zin om Oslo beter te leren kennen? We nodigen je van harte uit voor een stadswandeling met gids in Gamlebyen, Oslo op zondag 22 september. We verzamelen voor Hotel Thon Opera (Dronning Eufemias gate 4, Oslo) en beginnen de wandeling om 12:00 (graag dus iets eerder aanwezig zijn).

Stadswandeling in Gamlebyen

We wandelen de middeleeuwse geschiedenis van Oslo binnen, een geschiedenis die loopt van de 11e eeuw tot de brand die voor de 17e keer plaatsvond in 1624. In dat jaar besliste de Deense koning Christian IV dat de stad dichter bij de Akershus Festning verplaatst moest worden. Heden staat dit stadsgedeelte bekend als "Kvadraturen".

Håkon V Magnusson maakte van Oslo een bisdom en rijkshoofdstad in 1314. De stad had meerdere kerken en kloosters, in hoofdzaak in hout gebouwd. De stad had toen ca. 3000 inwoners. Toen de stad in 1624 brandde, werd dit gedeelte verlaten en kwam zodoende onder de grond te liggen. De interesse voor dit gedeelte bluste op toen de spoorwegen banen liet aanleggen. Weinig steden zijn op deze manier verzegeld geworden tot een archeologische schatkamer. Oslo's middeleeuwse stad kreeg hierdoor de bijnaam "Het Pompeï van het Noorden".

Gratis voor leden. 50 Nok voor niet-leden.

Tijd & plaats

We verzamelen zondag 22 september bij Hotel Thon Opera (Dronning Eufemias gate 4, Oslo) en beginnen de wandeling om 12:00. De wandeling duurt ongeveer 1.5 - 2 uur.

We hebben er zin in!

Tot ziens!