Dodenherdenking, Documentaire, TM30, Recital

NIEUWSBRIEF NR: 47 DATUM:  juli 2019

Dodenherdenking Kanchanaburi en Chungkai

kanchanaburi

Op 15 augustus eren we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Azië door middel van herdenkingen en kransleggingen in Kanchanaburi en Chungkai. Uiteraard is iedereen welkom bij deze herdenkingen, om deze reden zal de Ambassade voor vervoer vanaf Bangkok zorgen. Heeft u interesse? Laat de ambassade dan voor 5 augustus aanstaande weten met hoeveel personen u wilt deelnemen. Bij voldoende aanmeldingen via de ambassade zal de NTCC centraal vervoer organiseren. Hiervoor wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dat geldt ook voor de lunch, te organiseren door de Stichting Thailand Zakelijk (100 baht).

• 07.45 uur Verzamelen bij de ambassade (15 Soi Tonson)
  • 08:00 uur Vertrek naar Kanchanaburi (bij voldoende aanmeldingen)
  • 11:00 - 11:30 uur Verzamelen bij Thailand-Burma Railway Centre in Kanchanaburi
  • 11:30 - 12:00 uur Ceremonie op Erebegraafplaats Don Rak
  • 12:00 - 12:10 uur Vertrek naar Erebegraafplaats Chungkai
  • 12:10 - 12:30 uur Kranslegging op Erebegraafplaats Chungkai
  • 12:45 - 15:00 uur Lunch in Kanchanaburi

Om ongeveer 15.00 uur is de terugreis naar Bangkok.

Documentaire

IDFA

Liefhebbers van documentaires zijn wellicht geïntereseerd in een vertoning van de film "The Other Side of Everything" van Mila Turajlic. Deze film, die gaat over politieke strubbelingen in Servië ten tijde van het communisme, won de eerste prijs voor de beste lange documentaire op het IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) in 2017. De voorstelling vindt plaats op zaterdag 27 juli 2019 om 19.00 uur in het Doc Club Theatre te Bangkok (Warehouse 30). Meer informatie vindt u op de facebookpagina en de site van IDFA.

Het TM30 formulier

tm30

De onrust rond het formulier TM30 de laatste tijd kan u als buitenlander nauwelijks ontgaan zijn. Het formulier bestaat echter al lange tijd (sinds 1979). Het is een formulier waarmee de verblijfplaats van iedere buitenlander in Thailand moet worden geregistreerd. Dit is een verplichting die rust op de eigenaar dan wel verhuurder van de verblijfplaats. Als u denkt dat invullen van het adres op de aankomstkaart (TM6) voldoende is, hebt u het mis. Er moet ook een TM30 aanmelding plaatsvinden en wel binnen 24 uur. Wie dat niet doet riskeert een boete van 800 baht per buitenlander. Hoewel de boete voor de verhuurder is, zit u met de problemen als buitenlander wanneer u een verlenging van uw visum komt halen.

De verhalen op de vele forums zijn zeer tegenstrijdig. Er zijn mensen die al tientallen jaren hier wonen en nog nooit zo'n formulier hebben ingevuld, anderen melden prompte boetes van 800 baht per persoon. Ook zijn er verhalen van onduidelijke en inconsistente informatie bij de immigratie afdeling waarbij de ene ambtenaar een ander verhaal heeft dan de ander.

Er komt nogal wat kijken bij een aanmelding. Een opsomming van de benodigde documenten vindt u hier. Voor eigenaren van appartementen die er zelf in wonen geldt dezelfde meldplicht. Het is allemaal veel bureaucratie en het is de vraag hoe streng er gehandhaafd gaat worden, maar het lijkt erop dat de immigratiedienst beter zicht wil hebben op wie er allemaal het land binnen komen en waar ze verblijven. Het is iets waar we wellicht mee zullen moeten leren leven.

Eigen onderzoek

De NVT is op eigen onderzoek uitgegaan. Er is een website waar je je als verhuurder kunt aanmelden. Allerlei documenten moeten geüpload worden en dan komt er een email om het email adres te bevestigen. Daarna blijft het stil (althans de laatste twee weken, misschien is er meer tijd nodig). Dan is er het algemene inlichtingennummer van de regering (1111). We spraken eerst in het Thais en kregen een aantal telefoonnummers. Deze, en nog een aantal andere die we vonden (in totaal 11 nummers) gaven of geen gehoor of bleken niet te bestaan. Verder werden we verwezen naar Section 38, maar dat is niets anders dan het wetsartikel waarin staat dat de "alien" aangemeld moet worden. Maar dat wisten we al. Na het kiezen van de Engelse optie kregen we na enig wachten een dame die het eerder genoemde document voorlas. Gevraagd of na iedere uitreis en terugkeer het hele pakket van 7 tot 8 formulieren moet worden opgestuurd werd bevestigend geantwoord. Ga er maar aan staan, maar dat lijkt nog meer te gelden voor de ontvangers van deze bergen papier.

Euphonium recital

Voor het euphonium recital van Robert Visser in de ambassade op 22 juli zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Het programma en nadere gegevens vindt u in deze nieuwsbrief.