Doorgaan naar hoofdcontent

Een frisse blik op de toekomst

Een frisse blik op de toekomst van de NLV

Wist je dat de Nederlandse Vereniging in Chili al in 1948 is opgericht?

Destijds was het een stuk ingewikkelder om in contact te zijn en blijven met familie en vrienden in Nederland en dus was het samenkomen met andere Nederlanders een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld weer eens Nederlands te spreken.

De Vereniging had zich destijds daarom onder andere de volgende doelen gesteld:
  • Het ontwikkelen en verstevigen van de culturele banden tussen Nederland en Chili.
  • Het behartigen van de culturele en materiële belangen van de in Chili gevestigde Nederlanders.
  • Coördineren en organiseren van culturele activiteiten van dezen in Chili.
  • Versterken van de wederzijdse betrekkingen tussen Nederlanders en afstammelingen van landgenoten, alsmede van eerstgenoemden en Chilenen.
  • Het steunen van Nederlanders of hun afstammelingen en in het bijzonder de bejaarden, waartoe speciale fondsen kunnen worden opgericht.
"Het doel van de Vereniging is derhalve uitdrukkelijk a-politiek, vaderlandslievend en gebaseerd op het handhaven van de band met Nederland."

De Vereniging bestond in de loop der jaren uit 100 a 200 contributie-betalende actieve leden. Naast Koninginnedag- en Sinterklaasvieringen werden er verscheidende activiteiten en uitstapjes georganiseerd, zoals paardrijden en een golftoernooi.

Daarnaast werd er maandelijks een geprinte nieuwsbrief verspreid, welke een zeskoppige redactie kende en die rijkelijk gesponsord werd door (veelal) Nederlandse bedrijven in Chili.

Behoeften veranderden in de loop der jaren.
Een belangrijke wijziging die de Vereniging daarom doorvoerde, is het betaald lidmaatschap omzetten in een gratis lidmaatschap. Hiermee heeft de Vereniging een meer vrijblijvend karakter gekregen en ziet de situatie er tegenwoordig er als volgt uit:
  • er bestaan geen formeel ingeschreven actieve leden meer (alleen een mailinglijst),
  • de organisatie van verenigingsactiviteiten en evenementen is grotendeels afhankelijk geworden van het 6-tallige uit vrijwilligers bestaande bestuur en de beperkte vrije tijd die zij beschikbaar hebben,
  • activiteiten moeten nagenoeg zonder budget worden uitgevoerd.
Uiteraard is de kwaliteit en relevantie van een vereniging direct afhankelijk van de mate van betrokkenheid vanuit haar leden.
De behoefte om samen te komen en te delen an sich zal niet zijn veranderd, maar wel de manier waarop en de mate waarin dit gebeurd.

Een frisse blik...
Middelen zoals e-mail, sociale media, etc. hebben onderling contact en organische gemeenschapsvorming aanzienlijk vergemakkelijkt. Daarom vond het huidige bestuur van de Vereniging het nuttig om de doelstelling van de Vereniging met een frisse blik te bekijken. Daarbij moeten een tweetal belangrijke vragen beantwoord worden:
  • Met het oog op de huidige moderne communicatiemiddelen, waar ligt de toegevoegde waarde van een Nederlandse Vereniging volgens de huidige Nederlandse gemeenschap in Chili?
  • Als er behoefte is aan meer initiatief en/of een degelijke organisatie van de Nederlandse gemeenschap in Chili, is diezelfde gemeenschap dan bereid tot persoonlijke betrokkenheid bij verenigingsactiviteiten? Bijvoorbeeld: in de vorm van vrijwillige mankracht bij het organiseren van activiteiten en evenementen?
Om de wensen en betrokkenheid van de Nederlandse gemeenschap in Chili te peilen is er een korte enquête opgesteld. We vragen je 10 minuten te besteden aan het beantwoorden van de vragen, gelieve vóór 11 augustus 2019.
Jullie input zullen we op een rij zetten en indien nodig nieuwe en/of additionele doelstellingen bepalen. Wij zullen dit zo spoedig mogelijk met jullie delen.

NAAR DE ENQUETE

Met vriendelijke groet,