Brief aan Nederlanders in Qatar

Beste Nederlanders in Qatar,

Ook in Qatar worden wij geraakt door het coronavirus. De Qatarese overheid heeft een aantal maatregelen genomen dat ons allemaal kan raken. Reizigers uit Italië worden in quarantaine geplaatst voor 14 dagen. Reizigers uit Hongkong, Japan en Singapore worden medisch gecontroleerd. Kinderopvangcentra, scholen en universiteiten zijn vanaf 10 maart jl. tijdelijk gesloten. Met ingang van 9 maart jl. is een besluit van kracht waardoor geen toegang tot Qatarees grondgebied meer mogelijk is voor iedereen die uit de volgende landen komt: Bangladesh, China, Zuid-Korea, Egypte, Filipijnen, India, Iran, Irak, Lebanon, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Syrië en Thailand. Het gaat hier niet om nationaliteit maar om het land van waaruit gereisd wordt. Deze maatregel kan dus ook Nederlanders raken, ook Nederlanders met een verblijfsvergunning in Qatar.

Vooralsnog kunnen passagiers uit deze landen Doha als transit gebruiken. Dit zou op korte termijn kunnen veranderen. Volgt u daarom goed de website van Qatar Airways.

Ik sluit niet uit dat deze lijst van landen de komende dagen wordt uitgebreid. Denkt u daarom goed na over de noodzaak van uw reisplannen. Indien u naar een land bent geweest waar besmettingen met het coronavirus zijn vastgesteld, loopt u het risico voor onbepaalde tijd niet meer naar Qatar terug te kunnen reizen of in quarantaine te worden geplaatst.

U zult al gemerkt hebben dat vele evenementen worden gecanceld. Wij hebben inmiddels helaas ook moeten besluiten om de Koningsdagviering af te lasten.

We raden u aan om alert te blijven op veranderingen in het reisadvies voor Qatar en  ons te blijven volgen via onze social media kanalen. Andere nuttige links zijn: RIVM en de Rijksoverheid. Hoewel de situatie in Nederland anders is dan die in Qatar, zijn de adviezen op deze sites over hygiënemaatregelen voor ons allemaal van belang.

De Nederlandse ambassade staat in constant overleg met de lokale autoriteiten en de EU partners en houdt de situatie in Qatar nauwlettend in de gaten. Mocht er op basis van ontwikkelingen aanleiding zijn u te informeren, dan doen we dit meteen. We roepen in dit kader alle Nederlanders op zich te registreren bij de ambassade via deze link. Kent u mensen die zich niet hebben geregistreerd, dan vragen we u deze brief met hen te delen.

Met vriendelijke groet,

Frédérique de Man