Doorgaan naar hoofdcontent

Paspoortpiek eerste jaar: uitverkochte popconcerten eh... pop-up consulaten

Een afspraak maken bij veel Nederlandse pop-up consulaten lijkt op de ticketverkoop van popconcerten: binnen enkele minuten uitverkocht. Het is daardoor voor veel Nederlanders over de hele wereld een helse uitdaging geworden om hun paspoort tijdig te vernieuwen, zo blijkt uit de vele reacties die we hebben ontvangen.

Pop-up consulaten of pop-up ambassades worden door het Ministerie van Buitenlandse Zaken georganiseerd. Ze zijn bedoeld om Nederlanders te helpen die geen lange reizen meer kunnen maken. Bijvoorbeeld wegens medische omstandigheden of een hoge leeftijd. Daarnaast heeft het ook nog wat andere voordelen, zo blijkt uit dit weblog.

Alleen, de praktijk wijst uit dat alle Nederlanders in het buitenland zich ervoor aanmelden én vaak een afspraak krijgen. Met als gevolg dat de Nederlanders voor wie het pop-up consulaat is opgezet er niet, nauwelijks of met veel moeite, terecht kunnen.

De reden dat alle Nederlanders zich melden bij het pop-up consulaat is vrij voorspelbaar. Het scheelt tijd en geld. Iedereen vernieuwt liever zijn of haar Nederlands paspoort om de hoek dan honderden kilometers verderop. Niemand wil immers extra kosten maken voor reizen, hotelovernachtingen en andere zaken. De hoge kosten die gemoeid zijn met het vernieuwen van een Nederlands paspoort zijn dan ook een grote frustratie van veel Nederlanders wereldwijd.

Geen filter

Uit de reacties blijkt dat velen denken dat een filter ontbreekt die selecteert of iemand in aanmerking komt voor een afspraak bij het pop-up consulaat. Wel weten we dat het een terugkerend onderwerp van gesprek is in Den Haag en dat ambassademedewerkers wel degelijk filteren en selecteren om prioriteit te geven aan mensen op leeftijd of met medische beperkingen.

Daarnaast maken we uit de reacties op dat het helpt om contact op te nemen met de ambassade. Een e-mail naar de Nederlandse ambassade sturen met een uitleg van de persoonlijke situatie leidt in veel gevallen er toe dat medewerkers hun best doen om een passende oplossing te bedenken. Dat lukt niet altijd, want ook zij zijn beperkt in hun mogelijkheden. Maar... de wil om iemand met zijn of haar situatie te helpen, die is er wel degelijk bij veel ambtenaren op de ambassades.

Die goeie ouwe tijd… van permanente consulaten

Toch verlangen heel veel Nederlanders terug naar de tijd dat er permanente Nederlandse consulaten waren. Onbegrip heerst alom over het feit dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken de consulaten wegbezuinigd heeft. Volgens hen is in verscheidene plaatsen de drukte zo groot dat er genoeg animo is voor permanente posten waar het hele jaar door paspoorten en identiteitskaarten vernieuwd kunnen worden.

Het al jaren bekende doorlopende gebrek aan capaciteit is veel Nederlanders in het buitenland dan ook een doorn in het oog. De roep om pop-up consulaten in meer regio’s, en meer dagen per pop-up consulaat, klinkt luid en al maandenlang. Enkele belangenorganisaties hebben deze boodschap ook al meermaals onder de aandacht van het ministerie gebracht. De roep is dus gehoord, het is bekend, ze snappen het en begrijpen het. En dat is het.

Of toch niet?

Eerder dit jaar schreef het Ministerie van Buitenlandse Zaken hierover het volgende: BZ werkt de komende jaren verder aan het inrichten van meer locaties voor paspoortdienstverlening, vooral waar zich grote Nederlandse gemeenschappen bevinden.

Wel zijn er per 1 juli 2024 drie extra grensgemeenten bijgekomen waar Nederlanders in het buitenland hun paspoort kunnen verlengen. Een uitbreiding binnen Nederland dus, en mede op verzoek van de huidige grensgemeenten waar enorme wachtlijsten ontstonden. Nog voordat Aalten, Heerlen en Nijmegen gestart waren, namen Nederlanders in het buitenland al massaal contact op om een afspraak te maken.

Daarnaast weten we dat er op Prinsjesdag een bezuiniging van 10% op het ambassades en consulaten is aangekondigd. Hoe het statement van BZ en de bezuiniging concreet worden uitgewerkt voor het tweede jaar van de paspoortpiek in 2025 al de toekomst uitwijzen. Wordt vervolgd dus. Meer hierover in een volgende nieuwsbrief.

Wie het wel lukt…

Wel zijn de Nederlandse emigranten over het algemeen blij met de gang van zaken tijdens hun afspraak bij het pop-up consulaat met het mobiele aanvraagstation. De vriendelijkheid van de medewerkers wordt vaak genoemd. Af en toe wordt gerept van systeemstoringen, maar dat lijkt een kleinigheid.

Wie dus daadwerkelijk de paspoortbalie van de ambassade of het pop-up consulaat weet te bereiken, is daarover tevreden. Maar om daar te komen…, dat is voor veel Nederlanders over de hele wereld nog altijd een drama.

Meest gelezen

  1. Hoe maak ik een veilige kopie van mijn paspoort?
  2. Nee tegen digitaal paspoort en ja voor paspoort digitaal verlengen
  3. Productiefout: controleer je nieuwe paspoort!

Wil je het laatste nieuws in jouw mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief.