De loketmedewerker. Het menselijke gezicht van de paspoortvernieuwing. De persoon met wie je fysiek spreekt. Diegene die jouw ervaring uiteindelijk maakt of kraakt. Nederlanders in het buitenland hebben er duidelijke meningen over. Het beeld dat ontstaat uit de reacties is wereldwijd vrijwel hetzelfde... en glashelder.
Wie zijn paspoort of identiteitskaart heeft laten vernieuwen bij een Nederlandse ambassade, consulaat-generaal of een pop-up consulaat, heeft eigenlijk alleen maar positieve woorden over voor de loketmedewerker. ‘Vriendelijk, hoffelijk en behulpzaam’ is de algemene tendens. Een dikke pluim dus voor al deze Nederlandse ambtenaren van de Rijksoverheid op de posten in het buitenland.
Lovende woorden
Hetzelfde geldt voor de ambtenaren van de Schipholbalie en in de diverse grensgemeenten waar Nederlanders buiten Nederland ook terecht kunnen. We lazen in de reacties niets anders dan lovende woorden over de gang van zaken daar, al mag de online aanvraag wel iets eenvoudiger. Echter, met de mensen en hun dienstverlening is vrijwel iedereen blij. Het wordt ervaren als gemakkelijk en snel.
De waardering is tevens hoog omdat dit de Nederlanders in het buitenland gelegenheid geeft om het vernieuwen van hun paspoort te combineren met een (al dan niet gepland) bezoek aan Nederland. Dat scheelt extra kosten en is wel zo praktisch, vinden ze.
Maar…
Toch snappen velen niet waarom Nederlanders in het buitenland maar bij een beperkt aantal gemeenten terecht kunnen in plaats van in alle gemeenten. Velen zouden het liefst het paspoort in hun (voormalige) eigen gemeente willen verlengen. Of dat er naast de grensgemeenten enkele gemeenten elders in het land hun ook de gelegenheid bieden, zodat ze niet naar de rand van Nederland hoeven te reizen wanneer ze in het land zijn.
VSF Global
Het uitbesteden van paspoortaanvragen door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt door veel Nederlanders over de hele wereld als een verslechtering ervaren. Afgezien van een enkele positieve ervaring moet het externe bedrijf VSF Global het vooral ontgelden in de vele reacties die werden gegeven.
De dienstverlening lijkt het tegenovergestelde van de ervaringen die men heeft bij ambassades en consulaten. We zagen zelfs een oproep voorbijkomen om de kantoren van VSF Global vooral te mijden.
Lange wachtrijen en chaotische taferelen op de VSF-kantoren. Onbeschoft personeel. Naar buiten gestuurd worden als jete vroeg bent. Met de kinderen op de grond moeten zitten. Afspraken die niet worden nagekomen. Voor een gesloten kantoor staan. Afspraken die tot niets leiden. Het is een greep uit de waslijst aan ervaringen die met ons zijn gedeeld. Er lijkt dus nogal een verschil te zijn tussen een afspraak bij een ambtenaar die de publieke zaak dient of bij een commerciële partij.
Ook is het vernieuwen van reisdocumenten bij VSF duurder, doordat er extra servicekosten moeten worden betaald. Het zou zelfs duurder zijn dan bij een ambassade of pop-up consulaat het paspoort verlengen. Ook het feit dat de kantoren van VSF paspoortaanvragen in behandeling nemen voor verschillende landen wordt genoemd. Blijkbaar is dat een oorzaak van de chaos en verwarring soms.
Vooral het gebrek aan communicatie van VSF is de Nederlanders die de kantoren hebben bezocht een doorn in het oog. Ook zeggen ze tegenstrijdige informatie te hebben ontvangen. Bijvoorbeeld over welke documenten ze mee moeten nemen. Een aantal van hen geeft aan dat hierdoor een tweede of zelfs derde afspraak nodig was. En dat ze uiteindelijk alsnog naar de Nederlandse ambassade zijn gegaan om daar hun paspoort te vernieuwen.
Meest gelezen
- Hoe maak ik een veilige kopie van mijn paspoort?
- Nee tegen digitaal paspoort en ja voor paspoort digitaal verlengen
- Paspoortpiek eerste jaar: uitverkochte popconcerten eh... pop-up consulaten
Wil je het laatste nieuws in jouw mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief.